V reklamě použili také svazek zapálených hokejových holí, které byly jakousi karikaturou olympijské pochodně.

Jenže právě pochodeň je jedním z chráněných olympijských symbolů, které bez písemného souhlasu Českého olympijského výboru nesmíte použít.

Stejné pravidlo platí pro její parafráze či karikatury.
Na to nyní doplatil pivovar Budějovický Budvar, který sérii reklamních spotů před zimními hrami v Turíně v roce 2006 vyrobil. Podle rozhodnutí českobudějovického krajského soudu musí na konto ČOV zaplatit 2,25 milionu korun.

„Jde o první takový případ v České republice,“ říká Jiří Kejval, místopředseda ČOV pro ekonomiku, „a má význam i v mezinárodním kontextu.“ Soud rozhodl o pokutě už v únoru, ale až v minulém týdnu poslal rozhodnutí v písemné podobě.

Takových sporů ohledně ochrany olympijské symboliky probíhá několik.
„Ani v jednom případě však nejsou tak vyhrocené jako u Budvaru,“ soudí Kejval. „Překvapilo nás, na jakou aroganci jsme narazili u státního podniku. O to je to smutnější.“

ČOV původně požadoval od Budvaru odškodné více než deset milionů. Jenže soud rozhodl jinak.

„Nám se ale nejednalo o peníze, ale spíše o omluvu, morální zadostiučinění a stanovení precedentu, který říká, co se smí a co nesmí,“ vysvětluje Jan Šťovíček z advokátní kanceláře, která ČOV zastupuje.