VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Motokrosové mistrovství republiky čekají letos poměrně velké změny

Jinín – Do startu letošní motokrosové sezony sice ještě zbývá hodně času a jezdci se teď věnují náročné zimní přípravě, živě se však diskutuje o změnách, které přinese nový ročník mezinárodního mistrovství republiky. Jak seniorského, tak i juniorského.

15.1.2014
SDÍLEJ:

Martin MichekFoto: Deník/ Jan Škrle

Mistrovství republiky juniorů žádné zase až tak převratné změny nečekají a pojede se podle osvědčeného modelu z minulých let. „Jedinou výraznější inovací je, že osmdesátky budou mít o dva závody více, které se pojedou jako součást seniorského mistrovství," říká vedoucí Sportovního centra mládeže při AČR v Jiníně Jan Strach.

Juniorský kalendář tak čítá klasických šest mistrovských závodů jednotlivců a k tomu je jako další novinka po několika letech obnovený závod juniorských družstev.

Více změn čeká seniorské MR, které se vrací k osvědčenému modelu dvou samostatných jízd obou kubatur MX1 a MX2. Loňský systém jedné jízdy a společného superfinále nenašel příliš příznivců a pokračovat už nebude. „Určitý problém byl třeba v tom, že kdo postoupil z první jízdy třídy MX2, která se jela hned na úvod odpoledního programu, tak pak čekal až do nějakých pěti hodin na superfinále. Tři a půl hodiny tak stál. Tomu jsme chtěli zabránit. Proto jsme se vrátili k systému dvou samostatných jízd," vysvětluje Strach.

Superfinále ale z programu závodů nezmizí. „Nepojede se však o body, ale pouze o finanční prémie. Aby se trochu zvýhodnila slabší třída MX2, tak půjde v superfinále první na start, aby si mohli jezdci této třídy vybrat lepší postavení," upozorňuje Strach.

Dojde tak ale ke zhuštění programu jednotlivých závodů. „Pravděpodobně to vyřešíme po vzoru italského nebo holandského mistrovství, kde se dopoledne jede v jednom kuse vždy seznamovací trénink a kvalifikace jednotlivých tříd. Tím se ušetří nějaký čas. Podle toho se ještě doladí také délka finálových jízd," informuje zkušený motokrosový funkcionář.

Vrací se také původní systém bodování, kdy vítěz získává 25 bodů, druhý 22 a na body dosáhne pouze první dvacítka. Loni bodovalo všech čtyřicet jezdců od 40 až po jeden bod. „Ale i kdyby se v loňském roce bodovalo starým systémem, tak by pořadí na prvních třech místech zůstalo stejné," zdůrazňuje Strach.

Součástí seniorského šampionátu tříd MX1 a MX2 byla v posledních letech veteránská třída. Letos to však bude jinak. Veteráni pojedou v rámci „velkého" MR jen třikrát, dvakrát je vystřídá třída 85 ccm a dvakrát ženy. „Veteráni své mistrovství dokončí při jednotlivých krajských přeborech," upřesňuje Strach.

Na jih Čech letos zavítá jednou juniorský a jednou také seniorský domácí šampionát. A pokaždé se bude jednat hned o úvodní závod. Seniorské MR startuje 13. dubna v Kaplici, juniorské pak 8. května v Jiníně. „Je přetlak pořadatelů, kteří se tak budou střídat. Letos třeba stojí Netolice, ale je to právě jen kvůli střídání jednotlivých pořadatelů."

Na mezinárodní scéně je největší novinkou zrušení mistrovství   světa třídy MX3. Vicemistr světa z posledních dvou sezon Jihočech Martin Michek tak přišel o možnost zaútočit na kýžený titul. „Jakousi náhradou by mělo být mistrovství Evropy dvoutaktních třístovek, které se pojede jako součást mistrovství světa tříd MX1 a MX2," uvádí Strach. „Dvoutakty nejsou tak náročné na údržbu a provozní režie není tak velká jako u čtyřtaktního motoru. Mistrovství Evropy by mělo být pro amatéry a toto byl jeden z hlavních důvodů změny kubatury," vysvětluje zkušený motokrosový funkcionář.

Zatímco loni se u nás jelo hned několik velkých světových závodů (MS MX1 a MX2 v Lokti nad Ohří, juniorské MS v Jiníně a MX MX3 v Pacově), letos bude program o něco chudší. Na konci července bude Loket tradičně hostit světovou elitu v nejprestižnějších třídách. „Měly by se u nás jet také dva závody mistrovství Evropy. Jednou třída open a potom prestižní závod družstev. O pořadatelích se ještě jedná, ale oba závody by se měly uskutečnit v České republice," tvrdí Strach.

Do světového šampionátu nejprestižnějších tříd MX1 a MX2 letos pravděpodobně žádný z českých jezdců nenaskočí. „Tam jsou tak obrovské finanční požadavky, že je to asi nereálné," míní Strach.

Autor: Pavel Kortus

15.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Noční bouřka se prohnala Hradeckem

Ilustrační foto.

Již nejsou mezi námi

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Startuje fotbalová I. B třída. Jaké ambice mají týmy z Jindřichohradecka?

Jindřichohradecko – Celkem osm týmů z Jindřichohradecka bude působit v krajské fotbalové I. B třídě mužů, která o víkendu odstartuje do nového ročníku.

Dobrá zpráva pro řidiče: Sobotní ráno už se Švehlovým mostem

Tábor - Táborský deník dostal pozitivní zprávu. V noci z pátku na sobotu začne provoz přes Švehlův most.

Kdo se v uplynulém týdnu narodil v jindřichohradecké porodnici?

Jindřichohradecko - V uplynulém týdnu se v jindřichohradecké porodnici narodili:

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení