VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejčastější smrt v autě? Viník: mladý řidič. Místo: silnice první třídy

Čechy - Na českých silnicích loni zahynulo 545 lidí, nejméně za půl století, kdy dopravní policie čísla sleduje. Na Jindřichohradecku si nehody vloni vyžádaly šestnáct lidských životů. 

12.1.2017
SDÍLEJ:

Tragické nehody v roce 2016.Foto: Deník

„Počet zbytečně zmařených životů je ale stále velmi vysoký," říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Experti ministerstva dopravy totiž v Národní strategii silničního provozu předpokládali, že mrtvých bude ještě o 80 méně.
Na co si dát na českých silnicích pozor, pokud chcete bez úhony dorazit do cíle?

NEZKUŠENÍ = NEBEZPEČNÍ
Za podstatnou část smrtelných nehod mohou řidiči s čerstvým řidičákem. Ti s praxí do pěti let zapříčinili téměř čtvrtinu „smrťáků".
„Oproti jiným kategoriím je to opravdu vysoké číslo," podotýká Lerch. Loni způsobili skoro 17 tisíc nehod, zemřelo při nich 130 lidí. Řidiči s praxí o pět let delší přitom zabili polovinu lidí, tedy 66.

Aby nováčci na silnicích zvládli potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měli by podle zahraničních expertů odjezdit mezi třemi až pěti tisíci kilometry.

„V Česku přitom v autoškole absolvují maximálně 500 kilometrů," podotýká bývalý šéf Besipu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
„Na nehodách mladých začínajících řidičů se kromě jezdecké nezkušenosti podepisuje také osobnostní nevyzrálost, často jde o vliv vrstevníků, kteří s nimi cestují," dodává Budský.

SMRTÍCÍ „JEDNIČKY"
Rizikové jsou především silnice první třídy. Na nich loni zemřelo 193 lidí, smrtí tak skončila každá 71. havárie.
Důvody? Mnohé úseky jsou přetížené, řada z nich nemá krajnice, chybějí dělící svodidla, v těsné blízkosti silnic rostou stromy.
„Udělá-li na nich některý z řidičů chybu, ostatní nemají moc prostoru k jejímu napravení," podotýká Budský.
K nejbezpečnějším naopak patří dálnice – v přepočtu na ujetou vzdálenost je na nich 5,5krát nižší pravděpodobnost, že se stane smrtelná havárie. Loni na dálnicích zahynulo 42 lidí.

KDY NEVYJÍŽDĚT
Z policejních statistik se dá vyčíst i to, že nejnebezpečnějšími dny jsou pátek, sobota, neděle a pondělí.
Je to vcelku logické – v pátek a v neděli se lidé přesouvají na chalupy, doprava houstne a za volant usedají i méně zkušení řidiči.
V pondělí zase řada řidičů jede do práce do vzdálenějších míst, kde zůstanou celý týden. V absolutním počtu nejvíc lidí (103) loni zemřelo právě během pondělků.

Z měsíců byly nejnebezpečnější říjen (62 usmrcených), červenec a srpen (po 60 zemřelých).

VIDITELNÍ CHODCI…
Relativně dobrou zprávu mají policisté o chodcích. Loni jich zahynulo 111, nejméně za poslední roky.
V obcích a na osvětlených místech sice obětí neubylo, mimo města a vesnice za tmy ale ano: tam o život přišlo 28 chodců, o deset méně než předloni.
„Což můžeme přičíst zavedení povinných reflexních prvků," míní Martin Farář, vedoucí Besipu.

Pozitivní je i pokles počtu lidí, kteří zemřeli vinou opilých řidičů – a to o deset na loňských 52 usmrcených. Pro srovnání: je to čtyřikrát méně než například na začátku devadesátých let.

NEBEZPEČNÉ KAMIONY?
O život loni přišlo méně lidí i v osobních autech, na motorkách či na kolech. Naopak narostl počet obětí v nákladních autech (s výjimkou kamionů).
„Nehodovosti profesionálních řidičů nákladní dopravy jsme si vědomi, letos se na ně chceme zaměřit," dodává Farář z Besipu.
A když už řidiči osobních aut často nadávají na zabijácké „kamioňáky", rozčilují se oprávněně? Nehody způsobené řidiči aut s návěsem skončily 20 mrtvými, všech nákladních vozů 80 usmrcenými. To řidiči osobních aut zabili 370 lidí. (alx)

Tragické nehody v roce 2016.

Na silnicích kraje zemřelo jednapadesát lidí

Jižní Čechy – V ČR zemřelo vloni na silnicích 556 lidí – o 104 méně nežv předešlém roce.
V jihočeském kraji se vloni stalo celkem 4223 dopravní nehody. Z toho bylo 1749 s následky na životě a zdraví (to je o 75 více nežv roce 2015). Zemřelo při nich 51 lidí (tedy o 11 méně), 191 bylo těžce zraněno (o 3 méně) a lehká zranění utrpělo 2079. Pod vlivem alkoholu došlo k 321 nehodám (o 29 méně) a obětí bylo sedm. Nejméně rizikovým dnem byly v obou letech neděle a soboty, nejvíce se bouralo v pátek. Nejsmutnějším měsícem se stal srpen (v roce 2015 červenec) a nejméně práce měli dopravní policisté v únoru.

Možností, jak zabránit zbytečným ztrátám na životech, zdraví i majetku, je mnoho. Od bezpečné jízdy, při níž střízlivý, nenadrogovaný, soustředěný řidič nemluví s mobilem u ucha, neladí rádio, nezapaluje si cigaretu, nehledá cokoli, přes neustálé vyhodnocování dopravní situace a předvídání chování jiných řidičů, dodržování bezpečné vzdálenosti, až po dobrý technický stav vozidla i řidičovy kondice. Maximálně se vyplatí nepřeceňovat své schopnosti, respektovat fyzikální zákony.

Na nehodách nesou vinu všichni účastníci silničního provozu. Téměř rok platí pro chodce povinnost nosit reflexní prvky jako například pásek na rukávu nebo reflexní vestu při chůzi na krajnici v neosvětlených částech obce nebo mimo zástavbu. Dle statistik to snižuje počet obětí.

Přežití na silnicích jev zájmu všech. Aby se neopakovaly loňské případy, kdy např. v Třeboni vjel do protisměru Peugeot Boxer, srazil se s favoritem a ladou, což nepřežili dva lidé. Nebo když na českokrumlovském sídlišti Plešivec zemřel řidič dodávky po vyjetí ze zatáčky mimo silnici a po nárazu do stromu. Aby neumírali chodci, jako v případě dvou v jednom dni zabitých seniorů na budějovických silnicích. Varuje i smrt motorkářky z Pelhřimova sražené vozem, jenž předtím narazil do cisterny.

Tragické nehody v roce 2016.

Tragické nehody na Jindřichohradecku:

4. 3. – u Nové Hlíny po střetu dvou aut dva mrtví
9. 3. – u Lásenice v zatáčce u Lipovské bašty vyjelo osobní auto do protisměru a čelně se střetlo s kamionem, spolujezdkyně v osobáku zemřela
15. 3. – na železničním přejezdu u letiště u J. Hradce smetl vlak auto na přejezdu, dva mrtví
1. 4. – u Rodvínova auto usmrtilo chodce přebíhajícího silnici k zastávce busu
13. 4. – řidič osobního auta zachytil v Třeboni o cyklistu, ten zraněním podlehl
21. 4. – v Třeboni auto srazilo dvě chodkyně, jedna zemřela
18. 6. – u Mirochova havaroval cyklista a spadl na schody, zraněním podlehl
30. 6. – u Jarošova se srazila po nedání přednosti tři auta, vyhasl jeden život
7. 8. – v J. Hradci v Mlýnské ulici zemřel řidič po nárazu do stromu
26. 8. – mezi Lásenicí a D. Žďárem vjelo auto do protisměru, řidič střet s dodávkou nepřežil
15. 10. – dodávka u Třeboně zkřížila dráhu motocyklistovi, jeho zranění byla neslučitelná se životem
26. 11. – u Rodvínova řidič felice odbočoval doleva k čerpací stanici a nedal přednost protijedoucímu autu. Jeho spolujezdec zemřel.
31. 12. – v Třeboni – Holičkách se střetlo auto s vlakem, dvoučlenná posádka vozu zahynula



Autor: Redakce, Jana Zuziaková

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kunžak. Ilustrační foto.

V Kunžaku chtějí víc vody

Ilustrační foto.

Florbalový turnaj v Dačicích nabídl 60 zápasů

Koruna za každý kilometr pomůže malé Lucince

Jindřichův Hradec – Letošní ročník akce Do práce na kole bude opět pomáhat.

Memoriál Karla Parmy se gymnastkám Slovanu povedl

Jindřichův Hradec – Už podevětadvacáté v řadě uspořádal jindřichohradecký Slovan závod ve čtyřboji sportovních gymnastek.

Dačice rozkvetou. Soutěž pomáhá zkrášlit město

Dačice – Každý rok se mohou Dačičáci hlásit do soutěže Rozkvetlé Dačice. Ani letos tomu nebude jinak. Se začátkem června odstartuje již šestý ročník tohoto květinového klání.

Hradecké házenkářky zakončily žákovskou ligu na třinácté příčce

Jindřichův Hradec - Závěrečné kolo Žákovské ligy MČR mají za sebou starší žákyně Házené J. Hradec. Mezi 25 nejlepšími týmy z republiky obsadily třináctou příčku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies