"Abychom ale usnadnili cestování lidem, kteří chtějí cestovat do a z Jižních Čech, upravili jsme režim náhradní dopravy u dálkových vlaků v době dopravní špičky," uvedl mluvčí českých drah Radek Joklík.

Ve špičce, tedy od 13.00 do 21.00, mohou podle aktuální informace cestující dálkových vlaků použít pravidelné osobní vlaky, kterými dojedou z Prahy do Stránčic a odtud je přímo do Benešova odveze přímý autobus. V Benešově pak mohou přestoupit na dálkové vlaky. Totéž platí v opačném směru. Tedy z Benešova je od rychlíků odveze přímo do Stránčic rychlý autobus a ze Stránčic do Prahy odjedou osobním vlakem.

Rychlý autobus Stránčice – Benešov a zpět bude jezdit kyvadlově, přičemž autobusy budou odjíždět ze stanic Strančice a Benešov u Prahy průběžně po obsazení cestujícími na nebudou zastavovat v žádné další stanici. Dálkové vlaky pak odjíždí z Benešova ve svých pravidelných časech.

"Cestujícím, kteří cestují přímo mezi stanicemi Praha hlavní nádraží a České Budějovice a zpět doporučujeme použít rychlíky Praha hlavní nádraží - Zdice - Příbram - Písek - České Budějovice a zpět. Cestujícím, kteří využijí těchto vlaků bude umožněna přeprava na jízdní doklady po původní trati bez doplacení rozdílu jízdného. Ve špičce, tedy o 13.00 do 21.00, budou navíc tyto spoje mimořádně posíleny," informuje cestující Joklík.

Lenka Novotná

ŽELEZNIČNÍ NEHODA

V pátek ráno před 6. hodinou se zcela zastavila vlaková doprava mezi železničními stanicemi Čerčany a Senohraby. V jednokolejném úseku v oblouku mezi zastávkou Pyšely a rekonstruovaným mostem přes řeku vyšinuly čtyři speciální výklopné vozy pro přepravu sypkých materiálů převážející ze stavby koridoru mezi senohrabským a strančickým nádražím vybagrovaný štěrk určený k recyklaci.


Nejprve vyšinul, zhruba 150 metrů před začátkem mostu v místě se sníženou maximální rychlostí, podvozek jednoho z vozů v zadní části soupravy tažené ze Senohrab motorovou lokomotivou. Dvojkolí poskakující po pražcích poškodilo pražce, upevňovadla a kabely zabezpečovacího zařízení nedávno zrekonstruovaného úseku 2. traťové a staniční koleje, jenž je těsně před mostem napojený na původní kolejová pole. V místě zrušené výhybky se vyšinutý podvozek více vychýlil ze směru a přelámal pražce.

Celý vagón vykolejil a strhl z kolejnic podvozek předchozího vagónu, i další dva naložené vozy. Došlo k rozpojení soupravy i brzdového potrubí a vlak po poklesu tlaku v hlavních brzdových válcích všech drážních vozidel samočinně zastavil. Přitom se uvedený vůz částečně převrátil a náklad se z něho vysypal na pláň budoucí nové 1. koleje těsně u betonované zdi nového přemostění Sázavy. Z několika podvozků vyšinutých vozů, které svou vahou utrhly srdcovku rušené výhybky, jež spojovala 2. a 1. kolej, se uvolnila dvojkolí. Současně došlo ke směrové i výškové destrukci kolejových polí v délce asi 100 metrů.

Prvotní příčinu vyšinutí, jež mohlo být způsobené vadou železniční svršku či závadou na podvozku vagónu, vyšetřuje drážní inspekce společně se zástupci stavby, dopravní společnosti a Českých drah. „Ty koleje se mi nelíbí,“ poznamenal přímo na místě jeden s inspektorů. „Musíme je přeměřit,“ dodal po vizuální prohlídce místa, kde došlo k vypadnutí prvního dvojkolí.

Likvidace nehody bude trvat několik hodin. Nejdříve lokomotivy odtáhnou do Čerčan a Senohrab zbývající část nepoškozených vagónů. Potom se technici pokusí natáhnout částečně vykolejené vozy na kolejnice a s pomocí heverů i těžké techniky a jeřábů vrátí na drážní těleso převrácený vagón. Poškozená dvojkolí nahradí speciální podvozky, na nichž se běžně přepravují vytrhaná nebo nově pokládaná kolejová pole.

Po zlikvidování nehody musí na místo nastoupit stavbaři s technikou, odstranit zdevastované koleje i pražce, nahradit je novými kolejovými poli a zasypat štěrkem.