Tržby poprvé přesáhly hranici miliardy korun a firma meziročně zvýšila prodej lihovin o 17,7 procenta. Těch loni prodala 6,7 miliónů litrů ve 12,560 miliónech lahví.
Plná polovina produkce, 3,4 milionů litrů, připadla na tuzemák (rum), jehož výroba se meziročně zvýšila téměř o pětinu. Růst si udržela i produkce vodky, která se zvýšila o 29 procent na 1,9 milionu litrů, zatímco mírný pokles zaznamenaly sladké likéry. Dařilo se i druhé komoditě, ovocným sirupům, kterých se proti roku 2008 prodalo 1810 tun, tedy o 3,5 procenta víc v 1,977 milionech lahví.
„Za velmi dobrými výsledky není jen předzásobení obchodníků kvůli vyšší spotřební dani. K tomu se rozhodly jen tři velké prodejní řetězce. Nám se hlavně podařilo vstoupit do dalších obchodních sítí a zvýšit podíl na výrobě privátních značek. Právě levnější, konzumní lihoviny totiž loni ovládly trh,“ vysvětluje ředitel Fruka Josef Nejedlý.
Přitom spotřeba lihovin v Česku neroste, ale stagnuje. Panující ekonomická krize však poznamenala export, který zaznamenal propad na 634 tisíc litrů. „V některých zemích, řešících vážné ekonomické problémy jako třeba v Lotyšsku nebo Řecku, nám prodeje spadly hodně dolů, v Lotyšsku až téměř k nule. A nové trhy, jako třeba Kanada, nám to nenahradily,“ vysvětluje ztrátu zhruba 250 tisíc litrů v cizině prodaných lihovin exportní manažer Tomáš Petrů.
Díky vyšším prodejům se loňský hrubý obrat společnosti zvýšil o 10 procent na 1,1 miliardy korun. Jen na spotřební dani firma loni státu odvedla 564 miliony korun.

Přestože i v novém roce výroba Fruka – Schulz zatím pokračuje naplno, ředitel Josef Nejedlý předpokládá, že letošní prodeje mohou klesnout o pět až sedm procent.

„Projeví se předzásobení obchodníků, zdražení lihovin i ekonomická recese,“ předpovídá.

Firmám může naopak pomoci pokračující očista trhu od nelegálních dodavatelů nezdaněných lihovin, za níž stojí hlavní důsledná práce Celní správy. Společnost Fruko – Schulz je ryze českou firmou, která nyní zaměstnává sto lidí.