VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jiří Jirmus: Čas ukáže, že spolupráce je důležitá

Jindřichův Hradec – Lákají vás výšky a máte potřebu shlížet na matičku zemi přes křídla letadla?

18.1.2010 3
SDÍLEJ:

Jiří Jirmus (na snímku s manželkou Marií) provozuje na jindřichohradeckém letišti Airpenzion a leteckou školu. Do budoucna má ale další plány.Foto: Deník/Jana Hýbková

Jiří Jirmus a jeho firma AMG – AIR je v Jindřichově Hradci alternativou, jak se dostat do oblak buď prostřednictvím letů pro veřejnost, či třeba jako pilot, který projde výcvikem. Sám Jiří Jirmus má na kontě 15 tisíc odlétaných hodin a hlavní profesí je pilotem, který usedá do boeingu firmy Travel Service.

Pokud vím, pocházíte z Českých Budějovic, takže jak jste se vůbec dostal do Jindřichova Hradce?
Létal jsem zde kdysi asi dva až tři roky jako práškovací pilot. Po revoluci jsem přišel s prvním žákem, Petrem Habersbergerem z Třeboně, a začal létat jako instruktor v jindřichohradeckém aeroklubu.

Příjmení Jirmus je v letectví přece jenom pojem, takže si nemůžu odpustit otázku, jak je Jiřímu vedle slavného bratra Petra?
No blbě! Nasadil laťku moc vysoko. S mistrem světa se špatně bojuje . . . (smích), ale spolupracujeme, scházíme se, takže co víc?

Zároveň mě napadá, jaké jste měli dětství? Asi se nepletu, když předpokládám, že jste ho prožili na letišti.
Dětství jsme měli krásné a opravdu jsme ho prožili na letišti. Táta byl tehdy inspektorem krajského aeroklubu Svazarmu, učil nás létat oba. Ale učili nás i jiní.

Pojďme zpět do Jindřichova Hradce. Máte zde penzion, pracujete jako dopravní pilot, instruktora létání máte jako hobby, takže kolik žáků máte na svém „kontě“?
Přesně to nevím, ale je to kolem deseti až třinácti . . .

Co takový výcvik pilota soukromého létání obnáší? A na jakém letadle?
Mám jeden letoun Zlín 43, druhý je zatím rozebraný . . . Výcvik na motorové letouny stojí 4050 korun na jednu letovou hodinu včetně DPH a trvá minimálně 46 hodin. Odvíjí se to ale samozřejmě individuálně podle žáka, jak mu to jde. Ale ještě se nestalo, že bychom výcvik natahovali. Pokud náš žák projde výcvikem, tak má další lety levnější, a to za 3900 korun na hodinu.

Plánujete pro svou firmu v Jindřichově Hradci nějaký další rozvoj?
Hodláme využít potenciálu letiště k dalšímu rozvoji leteckého sportu, protože je veliký.

V tom případě není od věci otázka, jak se vám spolupracuje se zdejším aeroklubem?
Přiznám, že je to těžké. Jsou letiště kolem Prahy, kde jsou tisíce pohybů ročně a je tam několik subjektů, které vzájemně spolupracují na jeho rozvoji. A pak jsou letiště jako Bubovice u Berouna, kde se letový provoz i přes výhodnou pozici blíží nule. Z mého pohledu celá spolupráce s aeroklubem bohužel spěje k letišti Bubovice, což by byla škoda.

A co třeba spolupráce s městem?
Prozatím není žádná, ale budeme se snažit představitele města kontaktovat k projednání možnosti rozvoje letiště v návaznosti na výchovu mládeže.

Pracujete jako dopravní pilot, stíháte vůbec výcviky časově?
Někdy špatně, protože profesní práce je hodně, ale mám manželku, která se snaží vytvářet zázemí pro chod pilotní školy i penzion. A navíc, dnes se přes mobil spojíte třeba i ze Srí Lanky . . .

Ale jinak se snažím čas přizpůsobovat klientům, protože chápu, že kdo má dnes na létání, musí hodně pracovat.

Máte nějakou vizi do budoucna?
Myslím si, že čas ukáže, že spolupráce jednoho, dvou , tří či více subjektů je možná, a to včetně aeroklubu i nás. A možná i důležitá, protože jde o mladé a o to přitáhnout je ke krásnému leteckému sportu. V mládí je budoucnost. Naší snahou třeba je směrovat žáky dál v profesní orientaci a postarat se o ně.

Vraťme se na závěr k vaší původní profesi. Máte jako dopravní pilot v dnešní době tolik potřebnou jistotu, peníze, tedy takzvaně vystaráno?
Tak hlavně samotné vstupy, než se člověk stane profesionálním pilotem, stojí velké peníze, a to se bavíme minimálně o statisících.

A jistota? Není žádná. Licenci může člověk velmi snadno prohrát třeba ze zdravotních důvodů.

VIZITKA:

Jiří Jirmus se narodil v roce 1961 v Českých Budějovicích, má středoškolské vzdělání, je ženatý a má dvě děti. Pracuje jako dopravní pilot.

18.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
SRPEN 2002. Předmíř po opadu vody navštívil  prezident Václav Havel s manželkou.

Povodně 2002: O víkendu uklízeli dobrovolníci z celé země

Lávku ve Velkém Pěčíně čeká rekonstrukce.

V Pěčíně vymění konstrukci lávky

Hradečtí triatlonisté získali v Sokolově pět cenných kovů

Sokolov - Výborně si v pátém závodě Českého poháru vedli triatlonisté obou jindřichohradeckých klubů.

Zapomenuté klíče nahradil pár nožem a vidličkou

Dačice - Svérázný způsob na to, aby se dostali do svého hotelového pokoje v Dačicích, si zvolili dva z jeho návštěvníků.

V podhradí chystají slavnosti

Staré Město pod Landštejnem – V malé obci pod Landštejnem obvykle žije kolem pětistovky lidí. O víkendu jich tady ale bude několikanásobně víc.

Krabička cigaret vyšla ženu draho

Jindřichův Hradec - K neobvyklé krádeži vyjížděli jindřichohradečtí strážníci v neděli v odpoledních hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení