Dačice v kraji poskočily na 9. a Jindřichův Hradec na 10 příčku.

Posuzováno bylo celkem 205 českých a moravských měst s rozšířenou působností podle padesáti kritérií. „Třeboň sice nevynikla v žádné oblasti, ale vykazuje v mnoha kritériích velmi nadprůměrných hodnot. Město Jindřichův Hradec se například, společně s Českým Krumlovem a Českými Budějovicemi, ukázalo jako jedno z nejdražších,“ uvedl tiskový mluvčí projektu Město pro byznys 2009 Michal Kaderka.

„V Třeboni jsme skutečně spokojení, protože tady máme stálý přísun klientů. Navíc cítíme i podporu radnice,“ uvedla majitelka penzionu Dita Válková.

„Je to báječné umístění. Vypovídá o tom, že Třeboň má dlouhodobě velký potenciál pro podnikání v lázeňském a turistickém ruchu, ale i v rybářství a pivovarnictví,“ neskrýval radost starosta Třeboně Jan Váňa.

Aktivity na podporu zaměstnanosti nemůžou podle jeho slov ovlivnit. „Ale snažíme se ulehčit podnikatelům třeba tím, že nezvyšujeme daň z nemovitosti, kterou ze zákona můžeme stanovit, a ani o jejím navyšování neuvažujeme,“ doplnil Váňa.

Také vedení Dačic je s devátým místem, na které město poskočilo z jarního desátého, spokojené.

„Infrastruktura velkých podniků i drobných podnikatelů je u nás široká a i přes dopady krize se tady proti podnikatelům v dalších oblastech drží lépe,“ uvedl místostarosta města Dačice Pavel Habr.Aby se podnikání ve městě dařilo i nadále, snaží se postupně vedení města o budování kvalitní infrastruktury. „V současné době je projekčně připravená oprava Kapetovy ulice. Její realizace závisí na koordinaci kraje a města ohledně financí. Zároveň se připravuje krajský projekt na nový most přes říčku Vápenka ke společnosti TRW–Das a prostoru , který je v územním plánu určený pro podnikání. Měl by nahradit nevyhovující úzký most s kamennou klenbou, který působí problémy zásobování podniků,“ vysvětlil Habr.

Město Jindřichův Hradec také poskočilo z dvanácté na desátou příčku. „Nevím, v čem jsou v Třeboni lepší. Zastával jsem vždy názor v zastupitelstvu, že musíme vycházet z požadavků podnikatelů a město se jim vždy snaží vyjít vstříc,“uvedl radní města a spolumajitel likérky Fruko–Schulz Josef Nejedlý.

Dnes je podle jeho slov dobře, že v Jindřichově Hradci není průmyslová zóna. Ta by měla smysl před patnácti lety. „Teď je tu plno vhodných velkých prázdných objektů, které by mohli podnikatelé využít,“ vysvětlil Josef Nejedlý s tím, že výstavba na zelené louce vyžaduje potřebnou infrastrukturu. „Naše město je založeno nejvíce na cestovním ruchu. Nikdy jsme tu velký průmysl neměli a během krátké doby se několik firem obmění a některé zaniknou bez náhrady. Velké peníze se tady vydělat nedají,“ uvedl místostarosta Jindřichova Hradce Alfred Němec.

Proto je s podivem, že v hodnocení vyšel Jindřichův Hradec mezi nejdražšími. „Setkal jsem se s tím, že lidé z Českých Budějovic, kteří sem přijeli za památkami, zejména na konci prázdnin, spojují výlet s nakupováním oblečení a bot, protože tu je levněji než u nich, a to nenakupují v obchodech s asijským zbožím,“ argumentoval Němec.

Město rozděluje majitelům historických domů v rámci regenerace památek příspěvky, aby město žilo a vydělávalo. „Panská ulice by si zasloužila, aby tam byly obchody otevřené alespoň do 18 hodin a také aby v ní byl pestřejší sortiment nabízeného zboží. Obchodů s asijským zbožím je tam příliš pohromadě. Chápu, že je to otázka nastavení nájmů, ale byla by potřeba trpělivost a skromnost,“ uzavřel Němec.