I malá firma může být vidět. Stroj na opravu silničních výtluků Silkot od pelhřimovské společnosti Kotrbatý získal na brněnském stavebním veletrhu ocenění v podobě zlaté medaile.

„Porotci brali ohled především na novost výrobku či vyspělost technologie. Svoji roli ale sehrál i vzhled,“ uvedla projektová manažerka společnosti Brněnské veletrhy Jana Smolková s tím, že medaili získalo celkem pět vystavovatelů.

Kromě pelhřimovského výrobku se však prosadily samé nadnárodní firmy jako Tondach, Velux či Husqvarna.

O to větší radost jeho autoři mají. „Jsme doopravdy menší firma, prvoplánově se navíc zabýváme něčím trochu jiným. Do vymýšlení tohoto stroje jsme se pustili vlastně na popud naší prodejní společnosti,“ podotkl ředitel pelhřimovské pobočky firmy Kotrbatý Libor Tousek.

Na silnici nevzniká klasická záplata

Podstata nové, patentované technologie spočívá v tom, že při „záplatování“ nevzniká spára. Poškozené místo se pomocí plynových infrazářičů nataví do pěticentimetrové hloubky. Díra se vyplní rovněž ohřátou škrabankou, tedy v podstatě odpadním materiálem. To vše se uhladí vibračním válcem, který je součástí stroje. „Jakmile hmota zatuhne, vlastně se nejedná o záplatu. Utvoří se jednolitá vrstva. Oprava by proto měla vydržet nejméně tři až pět let,“ vysvětlil Ladislav Razima, jeden z konstruktérů.

Ti vysedávali nad výkresy převážně ve volném čase, občas i po večerech. Vývoj od prvotní myšlenky až po vystavení certifikátu zkušebním ústavem trval tři roky. „Je to složité zařízení, další vylepšení samozřejmě odhalí až provoz,“ doplnil Razima.

Samotná veletržní medaile pomůže Pelhřimovským především v marketinkové oblasti. „Výrobky hodnotí na slovo vzatí odborníci. Naše ocenění tedy znamená záruku kvality, z čehož lze těžit,“ řekla Smolková.

Pelhřimovští však prozatím smontovali pouze dva prototypy opravárenského stroje. „Počítáme výhradně se zakázkovou výrobou,“ upřesnil ředitel Tousek.

Pelhřimovští cestáři si novinku již vyzkoušeli. „Na opravy menších výtluků či rozpraskaných míst je to šikovná věc. Obzvláště, pokud se potvrdí předpoklad trvanlivosti této technologie,“ mínil vedoucí pelhřimovských silničářů Václav Blábolil.

Silničáři chválí, ale prozatím nekupují

Jak ale vzápětí dodal, na nákup této „mašinky“ prozatím nepomýšlejí. „Máme v plánu důležitější investice,“ dodal Blábolil.

Podobně se vyjádřil i Zdeněk Hrdlička, který se stará o letní údržbu městských silnic a chodníků. „Zajímavý stroj to je, díry lepí dobře. Nevýhodu bych ale viděl v tom, že pokud chceme asfaltovat ráno, musíme nechat nahřívat směs přes noc,“ mínil pracovník technických služeb, podle něhož beztak není v rozpisu investic pro příští rok místo.