VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice D3, to je ohňostroj komplikací

Jižní Čechy – Soudní spory firem o zakázky, problémy s majiteli některých nemovitostí nebo až kuriozní debaty o tom, jestli má nebo nemá být zpoplatněna jízda po rozestavěné dálnici.

27.4.2017
SDÍLEJ:

Výstavba D3 na trase Úsilné - Borek.Foto: Deník/ Pavel Zeman

Takový obrázek skýtá v posledních letech příprava a následně i stavba dálnice D3 v jižních Čechách. Přitom se komunikace připravuje nejméně padesát let. Deník na téma dálnice uspořádal i dotazníkové šetření s jehož výsledky se lze seznámit ve vydání ve čtvrtek 27. dubna.

Klíčovou dopravní stavbu dokáží významně zdržet nejen průtahy s projektovou přípravou nebo nedostatek peněz ve státní kase. Například na jaře roku 2012 bylo vyhlášené výběrové řízení na zhotovitele úseků Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné. V září 2013 byli oficiálně seznámeni účastníci výběrového řízení s výsledkem a prakticky vzápětí začaly soudní spory. Dva neúspěšní uchazeči se odvolali a napadli výsledek soutěže. Úřad pro hospodářskou soutěž následně zrušil úkon hodnocení nabídek i další kroky zadavatele – Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Zadavatel postupoval netransparentně při posouzení a hodnocení nabídkových cen,“ uvedl k tomu tiskový mluvčí úřadu Martin Švanda.

Hodnocení nabídek se muselo zopakovat. A stavět se začalo až za další dva roky 7. dubna 2015. Nyní už se ale pracuje na celé trase mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí. Poslední úsek Ševětín – Borek byl slavnostně zahájen v březnu letošního roku.

Ke známým sporům, které brzdily dálnici v jižních Čechách, patřily i tahanice kolem motocentra v Táboře a jeho napojení na okolní komunikace, pokud to nebude možné přes dálnici. Další zdržení způsobily spory o platnost posudků vlivu stavby na životní prostředí mezi Českou republikou a Evropskou unií. Ta přitom stavbu dálnice zčásti dotuje. Nakonec musel český parlament přijmout zvláštní zákon, aby se nemusely dělat nové posudky tam, kde již byla dálnice v pokročilé fázi příprav.

Nepovedlo se to ale na Písecku K propojení dálnice na Prahu mezi Příbramí a Miroticemi je třeba ještě vybudovat celkem pět úseků, z nichž jeden je ve Středočeském kraji a čtyři na území Jihočeského kraje. Kvůli změnám legislativy se musejí posudky o vlivu stavby na životní prostředí dělat na Písecku znovu a to může trvat přibližně rok a půl.

O zmatcích, které mohou provázet i stavbu svědčí nedávný spor o to, jestli se má platit na rozestavěném úseku nedaleko Veselí nad Lužnicí. Řidiči bez dálničních známek se totiž houfně vrhli do města, aby se vyhnuli zpoplatněné trase a teprve jednání na ministerstvu dopravy vedlo k výjimce. Na rozestavěném úseku až po Bošilec se tedy nyní, dokud se na něm pracuje a není plně v provozu jako dálnice, platit nemusí.

V současnosti se připravují stavební povolení na dálnici v úsecích Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín.

Ale Ředitelství silnic a dálnic, aby se pokud možno vyhnulo dalším zbytečným zdržením, začalo třeba už před stavebním povolením výběrové řízení na zhotovitele úseků mezi Úsilným a Třebonínem. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy totiž ve výběrových řízeních nejdéle trvá komisím vyhodnocení kvalifikace uchazečů. „Hlásí se nám společnosti z Evropské unie, máme tady italské firmy, máme tady řecké firmy, takže posouzení kvalifikačních předpokladů je náročné,“ vysvětlil před časem pro Deník Jan Kroupa. A stát nechce čekat s výběrovým řízením až na chvíli, kdy už bude stavební povolení.

Všechny úseky od Úsilného po Veselí nad Lužnicí mají být dokončeny mezi lety 2017 – 2020 a pak bude možné jet v jižních Čechách po dálnici od Českých Budějovic až po Mezno na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje.

Autor: Edwin Otta

27.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Řečický uragán smetl soupeře šesti góly

Celkové náklady na zhotovení repliky byly 94 600 Kč a z toho příspěvek kraje (dotace) činil 50 000 Kč.
4

Úsilí ostojkovických o obnovení boží muky se naplnilo

Roman Šmucler: Zákaz amalgámu? Bílé plomby jsou daleko jedovatější

Pacienty chtěl v Česku ošetřovat i ukrajinský elektrikář, tvrdí nastupující prezident České stomatologické komory Roman Šmucler. Skoro se mu to povedlo. Diplomy cizinců prý totiž nikdo neověřuje. Někdejší moderátor ale prozradil ještě další tajemství: Česko žádným nedostatkem lékařů netrpí. Zubaři se jenom zdráhají přijímat nové pacienty, kteří by je mohli v budoucnu žalovat.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

V úterý se můžete setkat s bájnými i reálnými postavami či s kováři

Jindřichohradecko - Kam za kulturou? V úterý si můžete vyrazit na zajímavé filmy nebo na Kovářské dny.

Tolik lodí vyhozených větrem na břeh, na Lipensku snad nikdo nepamatuje

Dolní Vltavice – Neuvěřitelnou sílu nabral vítr, který se hnal přes otevřenou hladinu lipenského jezera při noční bouřce z pátku na sobotu. Obrovské vlny spolu s větrem nejenomže utrhly několik ukotvených jachet, ale na břeh hodily i těžký prám převozníků v Dolní Vltavici. Zpátky na vodu ho převozníci dostávali heverem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení