Těmito slovy hodnotí nutnost rychlého postupu při výstavbě dálnice starosta Plané nad Lužnicí Jiří Šimánek. Její výstavba se od včerejška posouvá o další díl směrem k hranicím.

Poklepáním na základní kámen začala stavba úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí, který neúnosnou dopravu odkloní již všem městům na trase Tábor – České Budějovice. Měřit bude 27 kilometrů a vítěz zakázky slibuje, že řidiči si ho odzkoušejí již v červnu 2011. Tedy zhruba za tři roky. Stejně dlouho se například stavěl i sedmikilometrový úsek z Mezna do Chotovin.

„Nejde o populismus, tento termín je pro nás závazný,“ řekl včera Deníku premiér Topolánek, který plánování výstavby jihočeské dálnice označil za smutný příběh.

Spásu teď nejen vláda, ale především obce na trase, vidí v dosud odsouvaném projektu, kdy mají výstavbu financovat soukromé zdroje. Původně se počítalo, že se soukromá firma chopí již tohoto spuštěného úseku. Nepodařilo se však včas připravit koncesní řízení na dodavatele stavby.
Tábor – Veselí je ale podle tvrzení Topolánka skutečně posledním dílem, které dostane peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Na něj pak naváže v Česku pilotní PPP projekt.

„Již prošel meziresortním řízením a co nejdříve půjde do vlády a pak budeme okamžitě hledat investora,“ potvrdil Topolánek.

„Je velmi dobře, že vláda je připravena se tímto projektem zabývat a schválit ho. Toto řešení pomůže ve výstavbě značně pokročit,“ dodal hejtman Jan Zahradník.

Až k rakouským hranicím má dálnice vést od roku 2014. Celou jihočeskou D3 pak bude soukromý investor provozovat 30 let. Po jejich uplynutí přejdou silnice na stát.

Hlavním kritériem PPP projektu je rychlost výstavby a její podstatné zlevnění.

Po dokončení stavby budou řidiči na Táborsku jezdit celkem po třech unikátních mostech, které překlenou rybník Koberný, Černovický potok a řeku Lužnici.

„Budou to tři nejdelší mosty z celé dálniční sítě v republice. Tento úsek ale dostává i další zajímavé parametry. Bude totiž dostatečně široký, aby i v době uzavírek byla zachována plynulost dopravy,“ doplnil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.