A koledují si o pořádný malér.

V poslední době se mezi nimi rozmáhá především krajně nebezpečný nešvar neboli jízda vedle sebe. „Čas od času někoho takto potkám. Většinou na vedlejších silnicích, na hlavních si to cyklisté nedovolí. Jenže na okresce se zase není moc kam uhnout,“ potvrdil řidič Tomáš Kratochvíl.

Obzvláště dobrý pozor si dává i Luboš Bláha. „Zatím jsem se do žádné krizové situace nedostal, opatrnosti ale není nikdy nazbyt. Jeden nikdy neví, co člověk na kole před ním udělá,“ upozornil pelhřimovský motorista.

Jízda ve smečce má pevná pravidla

Tohoto nešvaru si je vědom i nadšený cyklista Richard Valenta. „Stávat by se to rozhodně nemělo. Občas se ve skupině samozřejmě taky předjíždíme. Tam ale platí zvyk, že se to děje vždy jen na přehledné rovince. Poslední z houfu navíc hlídá situaci za sebou a v případě nutnosti křikne, když se blíží auto,“ popsal pravidla vyjížďkové „smečky“ Valenta, který spatřuje největší hrozbu v takzvaných batůžkářích.

„Je to i o tom, že zkušenější cyklista umí držet naprosto rovný směr, zatímco výletníci se na kole přece jen trochu kymácí. Pokud jedou ještě ke všemu vedle sebe, je to obrovsky nebezpečné,“ dodal cyklista.

Zatím bez nehody, policisté ale nespí

Policisté naštěstí v posledních letech nemuseli řešit jedinou nehodu zaviněnou touto neukázněností. „O souběžné jízdě na kolech ale samozřejmě víme. Dříve jsme přistiženým hlavně domlouvali, teď už rozdáváme pokuty. I cyklista je řidič, musí nést svůj díl zodpovědnosti,“ řekl velitel pelhřimovské dopravky Miroslav Lhotský s tím, že tato lehkovážnost může stát až tisíc korun.

Policejní mluvčí zdůraznila i prevenci. „Zásady chování v silničním provozu patří mezi naprosté základy našich preventivních pořadů, s nimiž jezdíme po školách. Zůstává ale otázkou, kolik lidí se tím později skutečně řídí,“ poznamenala Hana Kotková.

Valenta ale neopomněl zdůraznit, že ani motoristy nelze dávat ve vztahu k cyklistům za vzor. „Projel jsem na kole celou Evropu a mohu říci, že čeští řidiči jsou v tomto směru naprosto nejhorší. Co chvíli o nás někdo škrtne zrcátkem. A pustit se mezi kamiony na silnici první třídy, to je skoro sebevražda,“ podotkl velezkušený cyklista. Bezpečné předjetí kolaře by přitom měl bez problémů zvládnout i čerstvý absolvent autoškoly.

Hlavně opatrně

„V první řadě je to manévr, který vyžaduje naprosté soustředění. Řidič musí ponechat cyklistovi dostatečný prostor, přitom nesmí způsobit potíže ostatním okolo. Rozhodně by se měl umět vžít do pozice člověka na kole. To samozřejmě platí i obráceně,“ zdůraznil vedoucí autoškoly Milan Kocián.

na co nezapomenout před nasednutím:
– před cyklistickou sezonou řádně zkontrolovat a připravit kolo
– za každých okolností jezdit s ochrannou přilbou
– hodí se i protiskluzové rukavice, nejezdit v pantoflích či sandálech
– používat pouze schválené a řádně připevněné dětské sedačky
– i cyklista je účastníkem silničního provozu, přizpůsobit tomu své chování
– nepít před jízdou alkoholické nápoje
– bezpečnější je raději se vyhýbat přetíženým hlavním dopravním tahům