Desítky lidí žijící v lokalitě Nového Dvora přišli o nejbližší spojení s centrem města a nikdo neví, jak bude nucené odloučení trvat dlouho.

Jedním z těch, kterým už pomalu dochází trpělivost, je i místní obyvatel Petr Vácha. „Je to naprosto šílené. Když jdou děti ráno do školy, nezbývá jim nic jiného, než to dlouze obcházet okolo sádek. Není tedy divu, že některé z nich si krátí cestu přes staveniště. Tam se sice nesmí, ale není to nijak zabezpečené. Je jen otázkou času, kdy dojde k nějakému neštěstí," tvrdí Petr Vácha.

O tom, jak snadné je na rozestavěný most proniknout, jsme se přesvědčili na vlastní kůži. Vše dokonce usnadňují i dvě dřevěné stavební lávky, po nichž se člověk bez problémů dostane přes jámy, jež oddělují most od okolního světa.

Před zřícením z něj chrání jen vetchá prkna po obvodu a zakopnutí se rovná přivodit si velmi vážného úrazu. Celý povrch mostu totiž pokrývají trčící ocelové pruty dlouhé asi třicet centimetrů, takže svým vzhledem připomíná ježka.

„Nikdo to tam nehlídá a spoustu věcí už nejrůznější pochybné existence rozkradly. Tři dny nám tu dokonce nešel internet, protože z mostu někdo odcizil kabel," pokračuje Petr Vácha, který se podivuje, jak je možné, že o opuštěnou stavbu se nikdo nestará.

„Ta firma, co to dělala, utekla už na podzim a od té doby se nikdo nestará. Kdyby most alespoň nějak zakonzervovali. Je tady třeba odhalený pilíř, do kterého teče. Kdyby ho podemlela voda, tak ani nechci domýšlet," stěžuje si.

Rekonstrukce spadá do kompetence krajského úřadu, v jehož majetku se most nachází. Podle Jiřího Letovského, jenž je pověřený vedením oddělení realizace investic a přípravy projektů, se kraj situací intenzivně zabývá.

„Zrovna v úterý jsme o tom jednali a připravujeme materiály pro zasedání kraje. Pravděpodobně dojde k rozvázání smlouvy s firmou, která si neplní své závazky. To je ale zatím brzy předjímat, neboť musí rozhodnout krajská rada. Celé záležitosti také nepřidalo, že na kontrolní dny nejezdil nikdo z města, na které má být most po přestavbě převeden, ačkoliv byli vždy řádně pozváni," uvedl Jiří Letovský.

Jeho slova nadzvedla ze židle starostu Jindřichova Hradce Stanislava Mrvku. „Tohle ať nikdo neříká. Všech kontrolních dnů se osobně účastnil vedoucí odboru dopravy Zbyněk Heřman vždy v doprovodu někoho z odboru majetku města. Nechápu tedy, jak může někdo něco takového prohlásit," rozčílil se starosta.

Svou vlastní verzi o ukončení prací má i společnost Mostní a pozemní stavby, která krajskou investici realizovala. Stavbyvedoucí Jiří Böhm, jenž měl opravu na starosti, je přesvědčený, že firma postupovala v souladu s pravidly.

„Objevily se tam vícepráce a nikdo se s námi nedokázal dohodnout na jejich objemu, ani na způsobu úhrady. Proto jsem postupoval v souladu se smlouvou a práce přerušil," vysvětluje stavař.

Jak dlouho tedy bude torzo mostu ohrožovat své okolí, a kdy budou moci obyvatelé domů okolo školního statku poslat své děti bez obav do školy, je zatím ve hvězdách.

Pokud Jihočeský kraj skutečně rozváže se stavební společností smlouvu, není ještě vyhráno. Nastane byrokratické kolečko výběru nového dodavatele a na most se dělníci jen tak nevrátí.