„Máme dokumentaci, že za svoji éru vystřídala v Polsku nejméně sedm úzkokolejných tratí a ještě v 90. letech jezdila na dnes již zrušené dráze Opalenica u Poznaně. Naposledy pak byla vystavená již nepojízdná v Rudy Raciborskie, tedy v těžební oblasti, kde je však jiný rozchod. A když se ji soukromý majitel rozhodl prodat, zrovna jsme měli štěstí,“ uvedl na adresu parní posily ředitel JHMD Jan Šatava.
Mašina sice nebyla ve špatném stavu, ale přesto si vyžádala nákladnou opravu v sedmimístných cifrách.
Již na první pohled je oproti stávajícím strojům daleko větší, což ještě umocňuje velký tendr na palivo a hlavně má podle Šatavy zhruba dvojnásobný výkon a je i daleko konstrukčně modernější.
V současné době má JHMD tři parní lokomotivy vlastní a jednu takzvanou Malletku zapůjčenou od Národního technického muzea. Ta je momentálně mimo provoz.
„Zatím jsme nedostali souhlas vlastníka k nákladné opravě. Lokomotiva by samozřejmě potřebovala rozsáhlý zásah,“ zmínil Šatava.
Jeden čas byla totiž úvaha, že by měl stroj skončit jako exponát technického muzea, ale adeptů o vystavení je mnoho, takže zřejmě Malletka zůstane doma v depu v Jindřichově Hradci.
„Pokud je o exponát dobře postaráno, jako u nás, kde je zakonzervovaná a uzamčená, takže jí nehrozí rozkradení, tak není důvod ji stěhovat. Naopak i z muzejního hlediska je daleko cennější, když se může stroj prezentovat v původním prostředí,“ dodal Šatava.