„Počátky sportovního létání v naší oblasti se vztahují k roku 1927, kdy zde byla jedenácého prosince založena Masarykova letecká liga. První letu schopné letadlo se podařilo získat díky rozsáhlé sbírce a sponzorům Josefu Braunsteinerovi a továrníkovi Singerovi. Kluzák Skaut standard 37 byl čtrnáctého listopadu 1937 pokřtěn jménem Hradečák,“ informoval předseda jindřichohradeckého aeroklubu Pavel Vránek.
K tomuto výročí uspořádal Aeroklub Jindřichův Hradec v přednáškovém sále Muzea Jindřichohradecka ve Štítného ulici výstavu.
„Jsou zde dobové fotografie, dokumenty, modely letounů i třírozměrné exponáty letecké techniky. Zájemci si ji mohou ještě prohlédnout do třetího června,“ řekl Vránek.
Takřka každý den můžeme vidět na obloze nad Jindřichovým Hradcem kroužit současné vzduchoplavce.
„Každý zájemce o létání musí absolvovat základních šedesát hodin teoretické výuky a následně provede s instruktorem padesát sedm vzletů. Tyto lety trvají minimálně šest hodin a deset minut. Nacvičujeme mimořádné situace při vzletu, přistání a za letu,“ informoval učitel létání Robert Vyhlídka.
Starty větroňů se provádějí buď navijákem, nebo se vzlétá tažením za motorovým letadlem.
„Po absolvování závěrečné zkoušky a letu se z pilotního žáka stává pilot kluzáku. Následuje pak možnost absolvovat kurz pilota pokračovacího a sportovního výcviku. Zde se již jedná o termické lety a přelety v délce 50 až 500 kilometrů. Nejprve pilot absolvuje zkušební let na 50 kilometrů , aby prokázal orientaci podle terénu. Létá se i výškové převýšení a to jeden, tři a pět tisíc metrů. Plní se také odznaky FAI–DE,“ řekl Vyhlídka.
Nyní má aeroklub odbor plachtařský, motorový, para odbor a ultra lehkého létání.