VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Expedice Coltishall 2007, 2. část přes La Manche

Východní hřbitov ve francouzském přístavu Boulogne –sur–Mer jsme navštívili již během „Expedice Dieppe 1997“. Tehdy jsme zde nalezli náhrobky čs. letců Sgt (četař) Miroslava Zaufa (zahynul 18. března 1942, 313. čs. stíhací peruť), F/Sgt (rotmistr) Jaroslava Kauera (+ 23. prosince 1944, 310. čs. stíhací peruť) a Sgt Matěje Pavloviče (+ 20. dubna 1941, 303. polská stíhací peruť). V té době však nikdo z nás netušil, že se zde nachází ještě jeden, svým způsobem unikátní český hrob.

22.7.2007
SDÍLEJ:

SpitfireFoto: Michael Šafránek, Klub historie letectví

Všichni byli nedočkaví zahájení dokumentační práce v terénu. První zastávkou byl ve středu 6. června francouzský přístav.

Tato skutečnost byla důvodem, proč jsme se s odstupem několika let vrátili a provedli dokumentaci místa posledního odpočinku zástupce významného českého šlechtického rodu hraběte S/Ldr (major) Franze Ferdinanda Colloredo – Mansfelda, DFC et Bar. I když se narodil v roce 1911 v Rakousku, je nutné jej považovat za naturalizovaného Američana. Jejich rodině však patřila panství v Dobříši, Opočnu a řadě dalších míst.
V bojích nad Anglií létal nejprve u 72. stíhací, později jako velitel 132. perutě. Sestřelil celkem šest nepřátelských strojů. Za dosažení významných úspěchů získal vysoké britské vyznamenání DFC (Záslužný letecký kříž), později totéž opakovaně za úspěšné velení. Zahynul 14. ledna 1944 po zásahu protiletadlové palby během útoku na nepřátelské plavidlo. Jeho hrob se nachází vpravo od hlavního vstupu. Na rozdíl od typických československých náhrobků se lvy však jeho osud připomíná britský s nápisem „Per ardua ad astra“ (přes překážky ke hvězdám). I to dokládá skutečnost, že se necítil být Čechem a během pohřbu respektovali příslušnost k anglické peruti.

NÁHROBEK. Místo posledního odpočinku šlechtice. Foto: Michael Šafránek, Klub historie letectví

Na trajektu

Ač z rybníkářského kraje, jako typičtí suchozemci jsme si pro přepravu na britské ostrovy zvolili trajekt. Vybrali jsme si nejlevnější společnost Sea France, ale i tak nás palubní lístek pro sedm osob a automobil vyšel na 268 Euro. Nalodili jsme se ve francouzském přístavu Calais a před 14. hodinou se vydali vstříc zhruba 42 kilometrům plavby do anglického Doveru v čase trvání necelých sta minut.
Závěrečnou část cesty po relativně klidné hladině kanálu jsme hleděli vstříc obloze nad Anglií. Důvod byl jediný. Dlouhodobá předpověď ještě z České republiky nám totiž věštila téměř samé špatné zprávy. V lepším případě kupovitá oblačnost, ale především časté přeháňky, až vytrvalý déšť. Jak se však ukázalo během průběhu celé expedice, tento třináctý zahraniční projekt pro nás byl z pohledu počasí více než dobrosrdečným.

Z Doveru jsme se vydali do oblasti jižně od Londýna. Zde jsme na hřbitově v Redstone Reigate objevili hrob F/Lt (kapitán) Bohumila Horáka, stíhacího pilota 1. britské perutě. Zahynul 29. června 1941 během neoperačního letu, když ze základny Redhill převážel s letounem Hurricane Mk. IIB nahazovací kapsle k motorům, a z dodnes neobjasněných příčin se zřítil asi 3 km od RAF Gatwick. Pohřeb tohoto zkušeného dvaatřicetiletého pilota se konal 4. července 1941 za přítomnosti generality z Čs. inspektorátu letectví v Londýně i kamarádů z perutě. Na svého B. Horáka nezapomněli ani v rodném Komárně u Bystřice pod Hostýnem. Když jsem navštívil 12. července letošního roku toto místo, našel jsem zde jeho jméno uvedeno na pamětní desce umístěné nedaleko silnice, asi sto metrů západně od obce, samostatně pak na rodném domě čp. 22, situovaném poblíž návsi. Čest jeho památce!
S přibývajícím časem jsme začali naléhavě řešit otázku noclehu. Hledali jsme kemp, ale přednost dostala dokumentace bývalé válečné základny RAF Redhill.

1. noc v Anglii

Ta byla operačně využívána po celou II. světovou válku, ale je tomu tak i v současnosti. Z pohledu Čechoslováků se proslavila zdejší dočasnou dislokací čs. stíhacího wingu vedeného W/C (podplukovník) Karlem Mrázkem během červencového a srpnového útoku roku 1942 na francouzský přístav Dieppe.
Nastala noc a my vzdali další pátrání po kempu. Padlo definitivní rozhodnutí spát „na divoko“ někde v přírodě. Avšak ani takovéto místo se nám najít nepodařilo. Zastavili jsme proto na jedné z polních cest u městečka Biggin Hill a zde jsme v automobilu či pod širým nebem ve spacáku přečkali naši první letošní noc v Anglii.

(pokračování příště)

22.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lávku ve Velkém Pěčíně čeká rekonstrukce.

V Pěčíně vymění konstrukci lávky

Anna Hrdličková.

Hradečtí triatlonisté získali v Sokolově pět cenných kovů

Zapomenuté klíče nahradil pár nožem a vidličkou

Dačice - Svérázný způsob na to, aby se dostali do svého hotelového pokoje v Dačicích, si zvolili dva z jeho návštěvníků.

V podhradí chystají slavnosti

Staré Město pod Landštejnem – V malé obci pod Landštejnem obvykle žije kolem pětistovky lidí. O víkendu jich tady ale bude několikanásobně víc.

Krabička cigaret vyšla ženu draho

Jindřichův Hradec - K neobvyklé krádeži vyjížděli jindřichohradečtí strážníci v neděli v odpoledních hodinách.

Ve Velké ceně dál vedou hasičky z Lomnice

Příbraz - Velká cena Třeboňska v požárním útoku má za sebou desáté kolo, které se konalo v Příbrazi. Do bojů se v mužské části zapojilo čtrnáct družstev, mezi ženami pak osm.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení