Klub historie letectví Jindřichův Hradec se stal šťastným nájemcem repliky stíhacího letounu Spitfire Mk.V, který si zahrál jednu z hlavních statických rolí ve filmu Tmavomodrý svět.

Jedná se o letoun v měřítku 1:1, o rozměrech přibližně 9,5 metrů délky a 11 metrů rozpětí křídel. Je vyrobený ze dřeva, polystyrenu a natřený kamuflážní barvou, dodávající mu autentický vzhled. Trupová imatrikulace „YT" řadí stroj od září roku 1939 ke známé 65. stíhací peruti „East India", u které během 2. světové války operačně působilo celkem deset československých pilotů. Nejznámějším z nich byl pravděpodobně Sgt. František Loucký, sloužící u jednotky od 17. září 1941 do 25. června 1942.

Replika letounu Spitfire, která si zahrála v Tmavomodrém světě, bude novým exponátem v Leteckém muzeu v Deštné.Zdroj: Vladislav Burian

Letoun byl vyroben pro příběh o československých válečných letcích RAF, který pochází z autorské dílny Jana a Zdeňka Svěrákových. Při natáčení jedné z filmových scén, kdy byl po útoku německé Luftwaffe na britské letiště tento Spitfire „YT-E" zasažen, z větší části shořel. V ohořelém a značně poničeném stavu jej před šestnácti lety získal dopravní pilot ČSA Zdeněk Pleticha. Nechal repliku na vlastní nemalé náklady zrestaurovat významným stavitelem historických letadel Marcelem Sezemským, konstruktérem například létající repliky Avie BH-1 a řady dalších strojů.

Zdeněk Pleticha umístil zrenovovaný stroj do hangáru na letišti v Praze Točné. Změna nastala před rokem a půl, kdy nový majitel letiště rozhodl o vystěhování Spitfire na volnou travnatou plochu.

Tam, mimo zastřešení, utrpěl vážné škody především na laminaci trupu a konstrukčně na pravém křídle, bohužel také značně nasákl vodou.

Transport letounu se připravoval bezmála čtyři měsíce a významnou pomoc při něm poskytlo hned několik příznivců Klubu, především Ivan Schmeister, Jiří Zeman a majitel stroje Zdeněk Pleticha.

Převoz se odehrál 5. října, kdy se na letiště v Praze Točné vydali členové jindřichohradeckého Klubu historie letectví. Samotné nakládání započalo před desátou hodinou dopolední. Z repliky bylo nutno odmontovat třílistou vrtuli, obě křídla, přední podvozkové nohy s koly a výšková kormidla. Nakládání na korbu vozu bylo fyzicky značně namáhavé, vše se ale nakonec úspěšně podařilo.

Členové Klubu jsou si vědomi toho, že oprava letounu bude náročná nejen časově, ale také finančně. Pomoc přislíbili kolegové z jindřichohradeckého Klubu plastikových modelářů, odborné rady snad poskytne i Marcel Sezemský.

Právě s jejich pomocí by měl letoun Spitfire získat novou povrchovou kamufláž a také trupovou imatrikulaci některé z československých perutí působících během 2. světové války v britském Královském letectvu (RAF).

Pokud dopadne vše podle plánů a představ, mohl by být Spitfire ozdobou expozice Leteckého muzea Deštná již od nové turistické sezony roku 2017. Majitel Zdeněk Pleticha přislíbil zapůjčení Spitfiru nejméně na dvacet let: „Za dvacet let většině z nás bude více než sedmdesát. Sejdeme se pak v Leteckém muzeu v Deštné a tam se domluvíme, co bude s letadlem dál!"

Vladislav Burian