Pokud budete chtít v neděli jet jindřichohradeckou MHD, pozor, kdy se vydáte na zastávku. Mohlo by se vám snadno stát, že svůj spoj zmeškáte. Od 15. prosince totiž vstupuje v platnost nový jízdní řád, v němž jsou oproti tomu stávajícímu některé změny.

Podle místostarosty městaBohumila Komínkanejsou však nijak zásadní a jedná se o posuny v řádech několika minut. Většina změn byla zařazena na popud občanů, kteří si je vyžádali.

„Jsou to většinou požadavky cestujících, které mají zajistit návaznosti na další spoje. Proto jsme tedy například pozdrželi odjezd spoje 53 linky jedna z autobusového nádraží o deset minut. Podobných opatření je celá řada," vysvětlil Bohumil Komínek a dodal, že městská doprava bude také lépe sesynchronizována s vlaky.

„Některé spěšné vlaky byly zrušené, jiné zase posunuté. Jde tedy hlavně o to, že chceme, aby městská navazovala na spěšné vlaky směrem do Brna a Plzně," doplnil místostarosta. Důvod, proč autobusy MHD pojedou podle nově nastaveného jízdního řádu už nyní, a ne až od příštího roku je prozaický.

„Platnost stávajícího řádu končí právě k patnáctému a nechat tisknout a vyvěšovat jízdní řád jen na nějaké dva týdny, to by se opravdu nevyplatilo. Proto začínají změny platit už teď," konstatoval místostarosta Komínek.

Co však vstoupí v platnost až od ledna, je nový systém jízdného. „Každopádně mohu každého uklidnit, že by snad nový systém znamenal zdražení. Ba, naopak. Zavádíme časové jízdenky, takže lidé si na jednu mohou například zajet do bazénu, tam se vykoupat a na tu samou jízdenku pak dojet i domů. Co nejvíce jsme se snažili vyjít vstříc zejména těm, kdo MHD využívají pravidelně," představil místostarosta novinku, jíž je roční předplacená karta za 1200 korun.

S tou mohou cestující jezdit neomezeně nejen po Hradci, ale i do místních částí. Školy a rodiče žáků zase určitě uvítají možnost čtyřhodinové jízdenky pro celou třídu žáků za pouhých padesát korun.

Jízdenky pro celou třídu by mohly školy využívat například k přepravě žáků do bazénu. Že by taková možnost nebyla špatná, připustila i ředitelka 6. základní školy na sídlišti Hvězdárna Jaroslava Rážová. „Pokud by spoj navazoval na plavecký výcvik, tak by to určitě bylo daleko levnější. Doposud jsme to řešili tak, že jsme pro děti objednávali u místních dopravců autobus, který si žáci museli uhradit. Pokud bylo dětí méně, tak přispívalo i rodičovské sdružení," podotkla ředitelka. Tarify MHD by v rámci takzvaného malého integrovaného dopravního systému měly platit i pro linkové spoje do místních částí. Například z Dolní Radouně dnes stojí jízdenka 17 korun a pokud pokračujete dále městskou zaplatíte dalších osm. Od nového roku však bude stačit jen předplacená karta na MHD nebo klasická časová jízdenka. Lidé, kteří dojíždí do Hradce do školy či zaměstnání, tak mohou ročně ušetřit tisíce korun.