Bugatka, čapí hnízdo nebo vlak. Tato a další roztodivná plavidla se utkala při závodech na rybníku Dřevo v Horní Pěně. Soutěž plnou vtipu a zábavy podruhé pořádali Václav Pešek a Miloš Kupka.

„Vzniklo to loni v červnu, když se tady konaly hasičské závody, tak jsme si řekli, že by se mohlo v Pěně dělat i něco víc. Napadla nás plavidla," osvětlil původ akce na rybníku Václav Pešek.

A protože loni měla soutěž velký ohlas, sešlo se jedenáct plavidel, nebylo možné po prvním ročníku skončit. „Řekli jsme si, že přeci lidi nemůžeme zklamat a tak je tady druhý ročník," dodal. Jak doplnil Miloš Kupka, cílem je hlavně oživit dění v obci. „Snažíme se, aby se tady něco dělo a snad se nám to daří," doufá.

Letošní účast sice lehce poznamenalo počasí, které se od sobotního rána tvářilo všelijak a některé závodníky odradilo natolik, že se na start nedostavili. I tak se ale do boje zapojilo sedm posádek, které musely bojovat se silným větrem a vlnami, jako například robustnější plavidla týmu Holky z naší školky nebo Pendolíno. Někteří dokonce čelili riziku potopení. Plavidlo nazvané Apokalypsa do cíle sice dorazilo, ale cestou se z lodi stala spíše ponorka. O to víc se bavilo publikum, z kterého vzešla i pětičlenná porota, jež vybrala vítěze.

„Vybírala jsem podle toho, jak to bylo jednak pro posádku náročné a také jak bylo plavidlo udělané," zmínila porotkyně Vlasta Králová. Nejlépe hodnotila Pekelné plavidlo, které do cíle dolétlo rychlostí blesku a mnohé tak překvapilo, že právě čertům se na vodě tolik dařilo. „Potom se mi líbilo Čapí hnízdo. Bylo to velice nápadité a také se chudáci na trati pěkně nadřeli," popsala.

A právě Čapí hnízdo získalo první místo jako nejzdařilejší plavidlo. Jeho konstruktér a zároveň kapitán Milan Chmel se soutěže zúčastnil poprvé. „Loni jsem byl jenom divák, letos jsem tu s Čapím hnízdem," konstatoval s úsměvem. A odpověď na otázku, proč právě Čapí hnízdo, ta je nasnadě: „Pořád se kolem tohohle tématu hodně mluvilo, tak jsme se toho chytli."

I když plavba byla hodně náročná, se synem Matyášem ji i s čapími zobáky zvládli. „Byl silný vítr a velké vlny. Příští rok uděláme jiné plavidlo, něco stabilnějšího a půjdeme do toho zas," slibuje vítěz.

Také nejmladší kapitán letošního klání Daniel Kolář se zřejmě zapojí i příští rok. Letos skončil druhý v pořadí rychlosti s plavidlem Admirál Duff, které bylo jakousi alternativou šlapadla. Konstruktéra, Danova tatínka Radka Koláře, k tvorbě inspirovala stará vana. „Než ji vyhodit, tak jsme to nějak vymysleli. Původně jsme měli jet tři, ale tonáž nějak nevyšla," objasnil důvod, proč nakonec plavidlo kormidloval a poháněl právě Daniel.

A pokračování slibují i pořadatelé. „Nakonec se to vydařilo, i když úplně nevyšlo počasí. Lidi přišli a to je hlavní. Pro ně to děláme. Letos přibyly tři nové týmy, které loni nebyly. Tak snad přitáhnou zase další do dalšího ročníku," přeje si Václav Pešek.

Petra Lejtnarová