Již dva měsíce je v Dačicích uzavřený most přes Dyji kvůli kompletní rekonstrukci. V poslední době někteří lidé poukazují na to, že na mostě nepanuje až tak čilý pracovní ruch.

Například Martin Kiessling bydlí za řekou a do centra města to má asi 1,5 kilometru. Po objížďce teď najede šest. Pracoval dlouhou dobu v Rakousku a tak srovnává: „Tam se při opravách mostů a silnic pracuje nonstop a nikdo by dělníkům netrpěl posedávání na lavičkách."

Byť při posledním kontrolním dnu bylo konstatováno, že zvednutí mostu a demoliční práce skončily v předstihu, v určitých fázích ostře sledované stavby se objevily nečekané komplikace.

Jak popisuje vedoucí obchodně technického úseku dodavatelské stavební firmy HIRST CZ Dominik Adler, při přípravě výkopu opěry u železniční trati bylo zjištěno, že opěra není provedena tak, jak předpokládal projekt a práce se musely v tomto místě dělat jinak. Dopad na časový průběh stavby byl ale pozitivní, takže by to postup prací mělo urychlit. „Další rozdíly se ukázaly u ocelové konstrukce mostu. A také byly důvodem onoho krátkodobého utlumení pracovního ruchu na stavbě," popsal.

Mezi další odchylky patří, že na okrajích mostu u takzvaných dilatačních závěrů, tedy ocelových konstrukcí, které oddělují most od opěry, odhalili stavebníci provedení, které původní projekt neobsahoval. To způsobilo rozsáhlou korozi.

Minulý týden byla na most přes Dyji již osazena některá ložiska, která je nutné přivařit. Další ložiska podle vedoucího obchodně technického úseku dodavatelské stavební firmy HIRST CZ Dominika Adlera s mostem nebudou trvale spojena, a proto se budou pouze montovat na nové bloky pod těmito ložisky. To jsou práce, které začnou tento týden.

„Další postup je následující. Budeme pracovat na ložiskových blocích a montáži všech ložisek. Od 33. týdne je v plánu zahájit odstraňování původního nátěru na mostě a nahradit ho novým. V závislosti na odolnosti starých nátěrů mohou tyto práce trvat asi měsíc. Současně s tím už budeme opravovat konce mostu, tedy doplňovat části zničené korozí. Na závěr této fáze rekonstrukce přijde na řadu montáž dilatačních závěrů a opětovné vybudování opěr," naznačil další vývoj Dominik Adler.

Časově se jedná o druhou polovinu září. „Na konec září a měsíc říjen budou zbývat práce na příslušenství mostu. Budeme ho izolovat, dělat nové římsy před a za mostem, osadíme nové zábradlí na mostě, uděláme vozovku na mostě a jeho okolí," pokračoval zástupce stavební firmy.

Na adresu občasných stížností na pracovní tempo dělníků sdělil, že pracovníci firmy dodržují pravidla ochrany zdraví při práci, a proto se nelze divit, když například při demolicích, kdy pracují celý den s těžkým bouracím kladivem, v prachu a hluku, si dopřejí přestávku. „Není naším cílem zničit zdraví svých zaměstnanců. Harmonogram s takovým postupem prací počítá a u určitého typu činností jsou přestávky nutné poměrně často. Věříme, že lze takovou věc pochopit," dodal s tím, že jsou si vědomi toho, že rekonstrukce mostu citelně zasahuje do života obyvatel Dačic. „Jde o investiční akci, která má zlepšit komfort průjezdu po mostě, odstranit nepříjemné zvukové projevy a zejména most připravit na další dlouhá desetiletí provozu," doplnil a ujistil, že firma udělá vše proto, aby stavbu dokončila v co možná nejkratším termínu.

To uleví nejenom místním, ale i lidem, kteří Dačicemi projíždějí. Objížďka pro osobní auta vede okolo vlakového nádraží a TRW-DAS. Nákladní vozy musejí uhnout v Kunžaku na Strmilov. Tam je však čeká další objížďka a řidiči si nepomohou moc ani na trase přes Slavonice, neboť mezi Starým Městem pod Landštejnem a Slavonicemi je objížďka přes Stálkov.