Vysoká tráva dělá řidičům starosti. Jedna seč však silničářům trvá více než měsíc.

Vozovky jsou nepřehledné hlavně v zatáčkách.
,,Často jezdím po silnicích třetích tříd okolo Jindřichova Hradce. Na mnohých z nich vysoká tráva posečená není. Vozovky jsou úzké, a když se proti vám v zatáčce někdo vyříti, vidíte ho až na poslední chvíli,“ postěžoval si Marek Honysz z Jindřichova Hradce.

Sečení krajnic a příkopů okolo všech komunikací na Jindřichohradecku trvá více než měsíc. ,,Spravujeme 1200 kilometrů. Vozovka má dvě strany a každé místo sečeme i ve třech polohách sekačky,“ vysvětlil provozní náměstek Správy a údržby silnic v Jindřichově Hradci Ludvík Vojta. Za sezonu se podle něj stihnou maximálně dvě seče a náklady jsou v řádu milionů korun.

Sečení je začarovaný kruh. Sotva se jedna seč dokončí v místech, kde se začínalo, je tráva znovu vysoká. ,,Strojů se sekacím ramenem denně jezdí deset až dvanáct. Jejich rychlost je 4 až 5 kilometrů za hodinu. Navíc okolo silnic je spoustu překážek, které se musí ručně obsíkat. I když děláme, co můžeme, jsou i teď místa, kam jsme se ještě nedostali,“ přiznal Vojta.

Sekací stroje jsou široké a jezdí pomalu. ,,Vozy mají světelné majáky a vzadu světelnou šipku,“ popsal náměstek způsob zviditelnění strojů v provozu. To ale podle některých řidičů kolikrát nestačí. ,,Za zatáčkou není vidět vůbec nic. I když jedete třeba jen malou rychlostí a najednou se objeví velký stroj, který jede krokem, je problém to ubrzdit. Na takových místech by měl někdo řídit dopravu,“ řekla Barbora Sobíšková z Jindřichova Hradce.

Místní komunikace, jako třeba z Buku do Políkna, pro město Jindřichův Hradec spravuje společnost Mihos. ,,Těchto komunikací včetně cyklostezek je 20 kilometrů. První seč už proběhla, takže by všechny úseky měly být přehledné. Do konce sezony provedeme ještě minimálně dvě,“ uvedl ředitel Mihosu Ondřej Prokopec.

Eliška Bučinová