VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Není vyloučené, že městská doprava bude dražší

Jindřichův Hradec – Zdražení jízdného městské hromadné dopravy se zřejmě nevyhne ani obyvatelům Jindřichova Hradce. Navýšení cen jízdného by se mohlo promítnout do cen jízdenek už od 1. ledna.

24.10.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Lenka Novotná

„Otázka zdražení není vyloučena, musíme nejprve zanalyzovat tržby a výdaje a zohlednit situaci při přípravě rozpočtu na příští rok,“ vysvětlil Deníku místostarosta Bohumil Komínek.

I po případném zdražení by ale autobusy městské dopravy v Jindřichově Hradci dál patřily k nejlevnějším v Jihočeském kraji.

Kromě zdražení jízdného se bude řešit celková koncepce dopravního systému. Město vyhlásilo vítěze výběrového řízení firmu Jacobs consultancy s.r.o.. Firma za téměř 600 tisíc korun zpracuje analýzu dopravy a bude hledat jak její slabiny, tak možnosti jak systém zefektivnit.

„Připravujeme analýzu vedení linek, přestupní vazby, umístění zastávek a vyhodnocení četnosti spojů ve vztahu k frekvenci,“ sdělila mluvčí městského úřadu Karolína Průšová.

Cestující jsou zvěstmi o zdražení pobouřeni, sami však přiznávají, že nejsou spokojeni s četností spojů, ani s frekvencí a neefektivností některých linek.

Deník proto provedl vlastní anketu na některých trasách městské hromadné dopravy a největší připomínky k vedení tras probral jak s cestujícími, tak s nezávislým dopravním expertem Václavem Janouškem z výzkumného ústavu dopravy v Praze.

Místní si o autobusové dopravě vyprávějí i vtipy a jejich pořekadla zlidověla. „My tady říkáme: Jedeš okružní nebo vyhlídkovou?“ Řeč je o lince číslo 1 nebo 3, která sváží i cestující ze sídliště Hvězdárna. „Kdy jede další spoj? Tenhle nebo až další měsíc,“ zní další anekdota o lince číslo 4, která jezdí přímo do centra, ale ne příliš často.

I reportéři Deníku se rozhodli vyzkoušet přepravní podmínky cestujících v Jindřichově Hradci.

Vyrazili linkou číslo 1 ze sídliště Vajgar kolem nemocnice, přes sídliště Hvězdárna do centra. „Vadí mi, že linka je přeplněná, autobus se zaplní už na Vajgaru a do centra jede přes Hvězdárnu až 25 minut, navíc před hlavním vchodem do nemocnice není zastávka, což je nelogické,“ řekla nám studentka Monika Cvikrová, která linkou jezdí denně.

„Přímá linka do centra, linka číslo 4, jede v 8.36 a pak až v 10.23 hodin, dvouhodinová výluka během dopoledních hodin! Tak musím jezdit nacpaná v jedničce, kde už na Hvězdárně není kam přibrat lidi,“ rozčiluje se maminka Šárka Molcerová, která jela do centra na úřad práce.

Podle Václava Janouška z výzkumného ústavu není tato trasa ekonomická.

„Není optimální z hlediska cestovních časů ani spotřebovaných pohonných hmot, aby trasa autobusu vedla z Vajgaru přes Hvězdárnu do centra, za ekonomičtější považuji, aby trasa vedla z Hvězdárny a Vajgaru do centra odděleně, největší přepravní objemy lidí se totiž realizují mezi těmito sídlišti a centrem,“ popsal Václav Janoušek výsledky svého vědeckého pozorování tras městské hromadné dopravy u Vajgaru.
S tím ovšem ředitel ČSAD v Jindřichově Hradci Jiří Krupička nesouhlasí: „Tím by došlo k navýšení nájezdu kilometrů s menším počtem cestujících. A navíc to v současné době nemá význam, protože k tomuto by bylo nutné zřídit pro komplexnější řešení přestupní zastávku, nejlépe na nábřeží.“

Podle výpočtů dopravního experta Václava Janouška by se ovšem zkrácením trasy o úsek Hvězdárna dalo ušetřit až čtvrt milionu korun ročně. Okruh přes Hvězdárnu, včetně zastávky Hvězdárna mateřská škola je delší o tři kilometry, zkrácením trasy o tento úsek by se ušetřil jeden litr nafty na jednu jízdu, denně tak 20 litrů nafty.

Spoje číslo 1 a 3 zajíždí na Hvězdárnu totiž dvacetkrát denně, takže měsíčně by to bylo asi 600 litrů, což je ročně až 7 200 litrů nafty, tedy celková úspora přes 230 400 korun.

Tento problém není ale podle ředitele Krupičky zatím aktuální, ovšem zvýšení frekvence spojů je podle něj možné: „Dalo by se uvažovat o zřízení takzvaných taktů u některé linky (linka jezdí pravidelně každých 20 až 30 minut – pozn. autora), ale tím by opět došlo k navýšení počtu ujetých kilometrů a rovněž to záleží na dohodě s objednatelem přepravy.“
Tomu se objednavatel přepravy, tedy město Jindřichův Hradec nebrání.

„Uvažujeme o revitalizaci některých spojů tak, aby cestující byli spokojeni a náklady zůstaly co nejnižší,“ potvrdil Deníku úvahy o častější frekvenci spojů místostarosta Bohumil Komínek.

Místním také vadí, že linky městské hromadné dopravy nenavazují na příjezdy a odjezdy vlaků.

„Připomínky občanů vítáme a projednávají se společně s Českými dráhami a ČSAD a projednávají se na základě vzájemných možností,“ řekla mluvčí úřadu Karolína Průšová.

Jana Peterková

24.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Zimola.

Zimola do voleb nejde, ostatní ano

Ilustrační foto

Nemocnice brojí proti kouření, hospody se loučí s cigaretou

Hradec navštíví prezidentský kandidát Michal Horáček

Jindřichův Hradec – Diskuze s ním se bude konat v úterý od 18 hodin na Střelnici.

Nejradši jsem měl Otavu, říká vorař Václav Husa

Jindřichův Hradec - Nový exponát je od letošní, právě zahájené sezony, k vidění v zámeckém mlýně v Jindřichově Hradci, kde najdete expozici lesnictví a rybníkářství.

Další žluté autobusy od června míří do jižních Čech

Strakonice - Nové autobusové spojení z Prahy do Pasova odstartuje v pondělí 12. června.

Třeboňský klášter slaví 650 let

Třeboň - V letošním roce slaví bývalý augustiniánský klášter v Třeboni 650 let od svého založení.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies