V úterý se konala společná schůzka zástupců obcí, kraje a Českých drah. Cíl? Optimalizovat dopravu.

Na trase Tábor – České Budějovice a Tábor – Bechyně se ozvalo nejvíce naštvaných cestujících. Jak už jsme informovali v Deníku 17. prosince, lidé mají problém dostat se do zaměstnání i do školy, spoje na sebe nenavazují.

„Vyčítali jsme Českým drahám, že vázne komunikace. Je těžké zjistit názory občanů na nový jízdní řád, když jej dráhy zveřejní v polovině listopadu a od 1. prosince už začíná platit,“ řekl bechyňský starosta Jaroslav Matějka.

České dráhy ale argumentují, že veškeré změny byly předem dojednávány jak se zástupci obcí, tak s krajem, který nakonec musel vše odsouhlasit. „Máme podložené písemně, že starostové s návrhem souhlasili,“ řekl ve středu Deníku ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Jiří Kafka.

Problém ale zřejmě bude v samotném způsobu projednávání. Situace se klidně může opakovat i v příštích letech. „Je to stejné, jako kdybych zastupitelům města dal podklady až na zasedání a chtěl po nich, aby o něčem rozhodovali,“ míní veselský místostarosta Václav Matějů.
Z úterního jednání ale svítá naděje. Připomínky, které se snesly na hlavu zhotovitele jízdních řádů, se začaly řešit. „Na třináctého ledna je svolána další schůzka se zástupci obcí, kraje i dalších dopravců,“ řekl Kafka.

Kraj totiž Českým dráhám předal seznam připomínek k novým jízdním řádům, které zazněly z řad obcí.

Pro cestující ze zastávek podél dráhy „bechyňky“ je největším problémem první ranní spoj, který přijíždí do Tábora o půl hodiny později než podle starého jízdního řádu. Navíc ponovu jezdí jen ve všední dny, takže pracující na směny se nemají jak dostat do zaměstnání.

„Tam, kde chybí vlakové spojení, je veřejná doprava zajištěna autobusy. Jen si lidé musejí zvyknout, že změní způsob,“ tvrdí Kafka.
Vlak, který opouští Bechyni deset minut před pátou a do Tábora přijíždí v nevyhovujících 5.40, tak lze nahradit autobusem, který odjíždí jen o pět minut dříve, ale v cíli má náskok již dvaceti minut.

Místostarosta Veselí pro změnu bojoval za ranní spoj, který vozil děti i dospělé z místní části Horusice do školy a do práce. Místo něj jezdí nyní jen spěšný vlak, jenž ale v Horusicích nestaví.

„Stávající jízdní řád také nezajišťuje dopravu lidí do zaměstnání o víkendu. Hlavní problém mají opět občané okolních obcí nebo ti, kteří mají pracovní dobu od šesti hodin,“ upozornil Matějů.

Na úterním jednání všechny námitky zazněly a nyní čekají na vyřízení.
„Nikdy se nezavděčíte všem. Budeme se ale snažit najít kompromisní řešení tak, aby byly spokojeny všechny strany a v první řadě cestující,“ ubezpečil Kafka.

Dráhy vyhodnotí, zda změny, o něž zástupci obcí žádají, jsou technicky uskutečnitelné. Na lednové schůzce se už bude řešit případ od případu. Pokud se řešení najde, s nápravou ale stejně nelze počítat dříve než v březnu, kdy může začít platit první změna jízdního řádu.