VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ortel nad železnicí přes hranice není jasný

Jindřichohradecko – O propojení železnice z rakouské strany na české hranice se zasadili v Dobersbergu zástupci českých příhraničních obcí.

22.6.2010
SDÍLEJ:

Za ty roky by do Rakouska dolezl i šnek.Foto: Libor Karásek

Nelíbí se jim totiž návrh dolnorakouského plánovače dopravy Friedricha Zibuschky, podle kterého by byly vlaky nahrazeny autobusovou dopravou a místo kolejí by vedla nová cyklostezka. Proti návrhu jsou společně se členy spolku Neue Thayatalbahn, kteří roky usilují o znovuoživení železnice.

„Jednání o železničním přeshraničním propojení trvají od roku 1990, kdy jsem byl starostou za Občanské fórum a svůj názor jsem za tu dobu nezměnil,“ uvedl starosta Slavonic Luboš Kryzan. Navíc podle zúčastněných zůstává otázkou, jestli by realizace cyklostezky, která by měla podle návrhu Zibuschky nahradit vytrhané koleje, nakonec nevyšla stejně nákladně jako rekonstrukce železnice. Výše předpokládaných nákladů totiž zatím ještě nebyla zveřejněna. Dá se však podle nich očekávat, že nákladná bude každá z nabízených variant.

„Česká strana investovala několik milionů korun do zdejší železnice. Na setkání se podařilo alespoň to, že zástupci Dolních Rakous uznali argument, že existují podepsané smlouvy na vyšší úrovni, podle kterých mělo být železniční spojení přes hranice propojené,“ informoval Luboš Kryzan.

Obyvatelům Slavonic a okolí se totiž podle jeho slov nelíbí kamionová doprava, která má od loňska zelenou přes hraniční přechod Slavonice – Fratres. Zástupci Jihočeského kraje sice vydali zatím povolení kamionům jen na zkušební provoz, ale lidé mají strach, že jim tam budou kamiony potom jezdit dál bez omezení. Paradoxem podle Luboše Kryzana totiž je fakt, že zatímco česká strana investovala miliony do zkvalitnění železnice, rakouská strana investovala miliony do dopravní silniční sítě.

Kolem rakouských měst a obcí jsou totiž už kvalitní obchvaty, ale silnice na české straně jsou úzké a vedou centry měst i obcí. Přesto se ani obyvatelům rakouských příhraničních obcí a měst podle některých členů spolku Neue Thayatalbahn kamionová doprava nelíbí. Jsou toho názoru, že by k nákladní dopravě měla sloužit právě železnice, stejně jako pro účely turistiky.

„Zástupci dolnorakouské strany přislíbili, že nám do konce října řeknou, jak budou dál postupovat. Prozatím bude jezdit z Rakouska autobus do Telče. Připravují odtud linku do Slavonic a Dačic,“ informoval starosta Slavonic Luboš Kryzan. Zmíněné řešení je však pouze dočasné. Vlak by navíc podle Luboše Kryzana přivedl na Slavonicko i turisty, kteří mají rádi romantiku a hezkou přírodu.

 „Pouze odpor českých účastníků informativního setkání se zástupci země Dolní Rakousko, mezi kterými byl i plánovač dopravy Friedrich Zibuschka, které se uskutečnilo 11. června v Dobersbergu, zabránil prozatím definitivnímu konci pro železnici Thayatalbahn,“ uvedl předseda spolku Neue Thayatalbahn Egon Schmidt.

Čeští zástupci totiž podle jeho slov striktně odmítli podpořit požadavek na demontování kolejí a nahrazení cyklistickou stezkou a trvali na splnění rakouských příslibů. „Ve společném dokumentu je tedy opět podporována revitalizace železnice Thayatalbahn přes hraniční přechod Fratres – Slavonice, a to jako cíl jak země Dolní Rakousko, tak českých sousedních regionů, jižních Čech a Vysočiny,“ doplnil Egon Schmidt.

Jako pozitivní, ale i zároveň obdivuhodné, vidí podporu českých sousedů oproti rakouským starostům.

„Byli jsme na jednání ujištěni, že dolnorakouská vláda po převzetí železnici zajistí, aby se nezničil železniční násep, pro případ, že by byla časem obnovena. Železniční propojení připravujeme už dvacet let, sám se účastním jednání už osm let,“ konstatoval místostarosta Dačic Pavel Habr.

Také on dodal, že je v Čechách v příhraničí sice moderní železniční dráha, ale mizerné silnice a v Rakousku je to zcela naopak. Má obavy, že kolem Fratres vybudovali Rakušané obchvat a na dráhu úplně zapomněli.

 „Myslím si, že se jedná o nešťastně prezentovaný úmysl rakouského plánovače dopravy. Křičí se po obnově trati, ale někdo má jiný názor. Nic však není připraveno ani ekonomicky podloženo. Nic není rozhodnuté,“ doplnil Pavel Habr.

Další vývoj závisí na rozhodnutí nového majitele zmíněné železnice dolnorakouské vlády. „Teď do doby, než se vyřeší, co bude s tratí, bude dočasně doprava Waidhofen – Slavonice zajištěna autobusy. Všichni to podpořili, chtějí řešit situaci hned. Budování cyklostezky je na rozhodnutí vlády Dolního Rakouska, jestli vůbec bude chtít investovat,“ uzavřel Pavel Habr.

Autor: Stanislava Koblihová

22.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lávku ve Velkém Pěčíně čeká rekonstrukce.

V Pěčíně vymění konstrukci lávky

Anna Hrdličková.

Hradečtí triatlonisté získali v Sokolově pět cenných kovů

Zapomenuté klíče nahradil pár nožem a vidličkou

Dačice - Svérázný způsob na to, aby se dostali do svého hotelového pokoje v Dačicích, si zvolili dva z jeho návštěvníků.

V podhradí chystají slavnosti

Staré Město pod Landštejnem – V malé obci pod Landštejnem obvykle žije kolem pětistovky lidí. O víkendu jich tady ale bude několikanásobně víc.

Krabička cigaret vyšla ženu draho

Jindřichův Hradec - K neobvyklé krádeži vyjížděli jindřichohradečtí strážníci v neděli v odpoledních hodinách.

Ve Velké ceně dál vedou hasičky z Lomnice

Příbraz - Velká cena Třeboňska v požárním útoku má za sebou desáté kolo, které se konalo v Příbrazi. Do bojů se v mužské části zapojilo čtrnáct družstev, mezi ženami pak osm.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení