Nenechte se ukonejšit relativně prázdnou Planou. Hned za odbočkou na Doubí čeká na řidiče práce na silnici, kolona, kyvadlový provoz a minimálně dvacetiminutové zdržení.

Odměnou za současné útrapy na cestě mezi Planou a Budějovicemi bude nový hladký asfaltový povrch na více než pěti kilometrech silnice E55. Jen nikdo přesně neví kdy.
„Pokládka by měla trvat dvanáct dní. S prací se začalo později kvůli nedělnímu dešti,“ konstatoval vedoucí údržby Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Voráček.

Navíc kvůli počasí a jeho dalším prognózám stavba nabere další zpoždění. Plánovaný termín dokončení 14. května je už v tuto chvíli utopií. Asfalt se totiž nesmí položit do vody.

„Zbytečně bychom riskovali. Spojovací postřiky by se nemusely spojit,“ zdůvodnil Voráček.

Řidiči na E55 reagují po svém. Petr Jirchář z Horusic jezdí na trase Veselí – Tábor už bezmála dvacet let a silnici zná jako své boty.
„Jakmile uvidím stát auto, automaticky odbočuji. Většinou volím cestu po staré silnici okolo řeky,“ prozradil svou zkratku. Sám byl ale překvapený, jak se v úterý večer jelo hladce, bez kolon.


Objížďka ušetří pouhých deset minut

Táborsko – Rozhodly jsme se nedat na informace z druhé ruky a průjezd opravovaným úsekem vyzkoušet.
Na začátku nás překvapil bezproblémový průjezd Planou, což nebývá okolo čtvrté odpolední běžné. Na konci města najíždíme na ofrézovaný povrch, už před nájezdem je značená padesátka. Je 15.45.

Jen co se necháme ukonejšit pohodovou jízdou, vidíme před sebou konec kolony. Před Doubím už stojíme. Dvě auta se otáčejí, další čtyři odbočují na Janov.

Když se konečně rozjíždíme, nohu z plynu nám sundá cedule Pozor proveden spojovací postřik. Nebezpečí smyku. Kousek za Doubím nás pruhované kužely vedou do protisměru. Provoz řídí pracovníci ve žlutých vestách.

Uprostřed lesa mezi Doubím a Roudnou opět zastavujeme. Už od Plané jsme nepotkaly jediné auto v protisměru. Intervaly kyvadlového provozu jsou dlouhé.

V 16.10 už jedeme po novém asfaltu. Úsek, který se obvykle přejede za tři minuty, jsme ujely za pětadvacet.
Cestou zpět zkoušíme objížďku po staré cestě kolem řeky s napojením na hlavní u Doubí. Nejsme samy, v obou směrech jezdí dost aut, ale provoz je plynulý. Je to tu samá díra a přikázaná je šedesátikilometrová rychlost. I tak je cesta příjemnější než čekání ve frontě. Úseku, který zrovna asfaltují, jsme se vyhly a tříkilometrová objížďka nám zabrala jen tři minuty.

Chceme si ještě vyzkoušet objet celý opravovaný úsek, a tak se vracíme do Roudné a jedeme na Janov. Cesta není značená, jen na Prahu a Tábor rovně po staré, značku vidíme až pod viaduktem. Zkratku tedy využívají spíš místní.

Jezdí tu daleko víc aut než jindy. U výjezdu ze stavby dálnice nás brzdí přikázaná padesátka. V Plané se plynně napojujeme. Jedenáctikilometrová objížďka přes Janov, Myslkovice a Košice zvládáme za 15 minut. Úspora: 10 minut.

Kateřina Nimrichtrová, Petra Šitnerová