VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Povolená hranice alkoholu v krvi by odpovídala třem desítkám

Jindřichohradecko - Tolerance 0,8 promile alkoholu pro cyklisty má i své odpůrce, nárůst nehod ukazuje proč.

4.9.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jarmila Kuncová

Cyklista, který v červnu havaroval v Třeboni v Dukelské ulici a skončil v péči záchranky, nadýchal zhruba 1,6 promile alkoholu. Navíc porušil i další dopravní předpisy, neboť v místě, kde je vybudovaná stezka, ji nepoužil.

Pod Damoklův meč vysoké finanční sankce se dostal i muž na kole, který se vydal na kole po Nové Včelnici nejenom posilněn alkoholem, ale ještě s batohem plným lahváčů. Podle policejní mluvčí Hany Millerové nezvládl řízení a upadl. Přivolaní policisté nejdříve naměřili pod dvě promile alkoholu, ale v nemocnici již naměřená hodnota dvojku přesáhla.

O případy cyklistů ovlivněných alkoholem nebyla nouze ani v loňském roce. Například v Třeboni se před druhou hodinou ranní chtěly dvě cyklistky vydat z Třeboně do Ledenic. V dechu jim však policisté naměřili 0,83 a 0,73 promile alkoholu. Sice to nebyl trestný čin, který je od jedné promile, ale přestupek ano a hrozí tam finanční sankce ve správním řízení.

To byl jen krátký výčet případů, která na Jindřichohradecku řešili policisté. Nyní by mohl být zákon k nějakému tomu pivku na výletě na kole tolerantnější.

Mnozí se k tomu ale staví skepticky. Zástupce vedoucího jindřichohradecké služby dopravní policie Milan Urbanec je rozhodně proti uvolnění nulové tolerance pro cyklisty.

„Jakmile se povolí určitá hranice, řada z nich si řekne 0,8 promile, to je pět piv a nebude znát míru," naznačuje Milan Urbanec. Upřesňuje, že 0,8 promile alkoholu představuje tři půllitry piva desítky a nebo dvě dvanáctky. „A je otázkou, jak se pak ovládne," dodal.

„Máme opravdu hodně nehod cyklistů pod vlivem alkoholu. Navíc Třeboňsko či oblast Chlumu u Třeboně jsou vzhledem ke své rovinatosti významným lákadlem pro cyklisty. Jedna věc je, když někde mohou jezdit po cyklostezkách, a druhá, jako třeba v Majdaleně, když musejí přejíždět silnice první třídy. Bude záležet, jak bude zákon schválený, zda se bude týkat jen cyklostezek či silnic 3. tříd," míní Milan Urbanec.

V podstatě stejně smýšlí i Ján Jan, který se vyjádřil v diskusi na facebookových stránkách Jindřichohradeckého deníku v tom smyslu, že v civilizovaných zemích by možná tolerance vůči alkoholu u cyklistů fungovala: „No, v Čechách z toho budou jatka na silnicích a doplatí na ně řidiči, kteří si ale zase hned zavdají, jak budou cyklisty."

Budou cyklisté se třemi pivy nebezpeční?

Cyklisté, kteří si rádi posedí s přáteli u skleničky vína nebo se v horku osvěžují pivem, očekávají definitivní stvrzení jejich nadějí. Ty se po úspěšném průletu Senátem upínají k parlamentnímu schválení návrhu, podle nějž by po komunikacích nižší třídy, polních cestách a cyklostezkách mohli jezdit i s hladinou 0,8 promile alkoholu v krvi, aniž by za to mohli být potrestáni. Zatímco nyní jim hrozí vysoké pokuty, po uzákonění by se stali výsadními účastníky dopravního provozu a jako jediní by byli oproštěni od nulové tolerance alkoholu. Radost cyklistů ale kontrastuje s obavami dalších účastníků silničního provozu, kteří varují, že cyklista se třemi pivy bude nebezpečný jak sám sobě, tak i ostatním. A odborníci přidávají poznatek, že u některých lidí je hodnota 0,8 promile adekvátní ne třem, ale až pěti půllitrům desetistupňového piva, či dokonce sedmičce vína. Poslanci parlamentu už o návrhu jednou hlasovali a odmítli jej. Udělají to podruhé?

1. Už i malá hladina alkoholu v krvi snižuje schopnost reakce. Není podle vás nebezpečné dát cyklistům možnost pít?

Zdeněk Škromach, místopředseda Senátu Parlamentu ČR, předkladatel návrhu (ČSSD):

Jedná se úpravu tolerance k míře alkoholu u cyklistů, která je přísnější než v okolních zemích. Omezení je na vedlejší cesty, cyklostezky, vinařské cyklostezky či místní komunikace. Na kole nesmí vézt dítě. Na venkově lidé nemají metro ani tramvaje, a tak za nákupy, do hospůdky či do vinného sklepa jezdí na kole. Je to změna ve prospěch slušných cyklistů a posílení pocitu jejich zodpovědnosti.

Vycházeli jsme ze zkušeností z Rakouska, ale i dalších zemí EU (patříme mezi poslední tři, kde je nulová tolerance vůči cyklistům), kde s tím nejsou žádné problémy. Pokud jde o limit, je to jistě k možné odborné diskuzi. Podle statistik jsou cyklisté pod vlivem alkoholu účastníky dopravních nehod z více než 80 % s hladinou nad 1,5 promile. Návrh nijak nemění postup a postih vůči viníkovi dopravní nehody a cyklistům, kteří se opijí. Jen umožňuje zodpovědnému cyklistovi požít jednu dvě skleničky piva bez rizika téměř likvidačních pokut.

Návrh připravujeme už více než dva roky. Prošel několika změnami a upřesněními.

Výsledkem je, že ho podpořily tři senátní výbory i celý Senát. Jako senátor zastupuji občany a samozřejmě se musím zajímat o jejich názory. Proto jsem mimo tento zákon prosadil v Senátu i návrh na snížení pravomocí exekutorů nebo placení prvních tří dnů nemoci. V zastupitelské demokracii je důležité, aby zvolení členové Parlamentu České republiky byli ve styku s občany a prezentovali jejich názory. A tím se budu řídit i do budoucna.

Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP na Ministerstvu dopravy:

Z odborného hlediska i po stránce statistik nehodovosti je jednoznačně hladina 0,8 promile alkoholu v krvi velmi riziková. U řidičů automobilů je v takovém případě riziko smrtelné nehody pětinásobně vyšší a v případě cyklistů je riziko úmrtí až dvacetinásobně vyšší. Rozhodně to není něco, co by přispělo ke zvýšení bezpečnosti, právě na-opak.

Bavil jsem se o tom s lékaři-adiktology a hledal jsem nějaký příměr. Záleží samozřejmě na pohlaví, tělesné váze a podobně, ale těch navrhovaných 0,8 promile je podle lékařů zhruba čtyři až pět desetistupňových piv, případně necelá láhev vína. A to je dost velké množství alkoholu a nikoliv nějaká degustace či ochutnávka. To je prostě regulérní pití. I ze strany některých senátorů ale zaznívalo, že 0,8 je hodně vysoká hranice a debatu o jejím snížení ještě povedou i poslanci. Z pozice BESIP, ministerstva dopravy, vnitra i policie ale většinově zastáváme stanovisko, že tolerovat pití za volantem ani za řídítky nemůžeme. Ideální je tedy ponechat nulový alkohol.

Vycházím z toho, co lze podepřít argumenty, neposuzuji přání politiků či některých cyklistů. Statistiky jsou neúprosné: deset procent lidí, kteří u nás loni zavinili smrtelnou dopravní nehodu, bylo pod vlivem alkoholu. Z tohoto pohledu nemohu tolerovat degustaci či přípitek. Páni senátoři získali na podporu svého návrhu i podpisy lidí, kteří pití za řídítky podporovali, ale když to srovnám s průzkumem SARTRE, tak jen 21 procent českých řidičů si přálo, aby byl nějaký alkohol tolerován. Nám chodí i velmi smutné dopisy od rodičů či kamarádů, kterým někdo podnapilý zabil jejich blízkého. Píší, jak vůbec může někoho napadnout, aby byla zbořena nulová tolerance.

JAN KLIČKA, PETR VITÁSEK, LENKA NOVOTNÁ

Autor: Redakce

4.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Noční bouřka se prohnala Hradeckem

Ilustrační foto.

Již nejsou mezi námi

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Startuje fotbalová I. B třída. Jaké ambice mají týmy z Jindřichohradecka?

Jindřichohradecko – Celkem osm týmů z Jindřichohradecka bude působit v krajské fotbalové I. B třídě mužů, která o víkendu odstartuje do nového ročníku.

Dobrá zpráva pro řidiče: Sobotní ráno už se Švehlovým mostem

Tábor - Táborský deník dostal pozitivní zprávu. V noci z pátku na sobotu začne provoz přes Švehlův most.

Kdo se v uplynulém týdnu narodil v jindřichohradecké porodnici?

Jindřichohradecko - V uplynulém týdnu se v jindřichohradecké porodnici narodili:

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení