Přesto se tak v těchto dnech děje na železničním přejezdu úzkokolejky v Nové Včelnici. Bezpečnost motoristů, ale i pasažérů vlaků, by měla posílit nová unikátní světelná závora.

Jedná se o pilotní projekt Centra dopravního výzkumu (CDV) a včera se instalovala. Železniční přejezd totiž prochází rekonstrukcí a buduje se zde i světelná signalizace.

„Světelná závora představuje řadu světel umístěných před přejezdem napříč vozovkou, které se červeně rozblikají, když se spustí výstražná signalizace,“ vysvětluje princip výzkumný pracovník CDV Pavel Skládaný.

Myšlenka světelné závory, se kterou se v jiné barevné podobě řidiči mohou ve své podstatě setkávat třeba na některých přechodech pro chodce v Českých Budějovicích či Táboře, podle něho spočívá v tom, že šoféři spolehlivěji vnímají to, co je na vozovce.
„Psychologové mají ověřeno, že značky nahoře vnímají hůř,“ zmínil Skládaný s tím, že třeba v Rakousku funguje již šest desítek takových závor.
Na realizaci celého železničního přejezdu se podílí víc subjektů.

Rekonstrukce je v rukou Jindřichohradeckých místních drah a její součástí je i zabudování světelné výstražné signalizace. Tu provádí pracovníci brněnské firmy AK signal, kteří již v minulosti pro soukromého železničního dopravce na úzkokolejce pracovali.

„Instalujeme celé zabezpečení přejezdu. Z jedné strany bude jeho spuštění ovládané samočinně jedoucím vlakem a ve směru od zastávky ho bude strojvedoucí spouštět dálkovým ovládáním a zároveň se mu zobrazí návěstidlo,“ popsal provozní náměstek firmy Martin Šalé.

Zdůraznil, že zařízení je vybaveno moderní diagnostikou, záznamovým zařízením, které uchovává všechny události na přejezdu a také umožňuje přenos informace o problému pomocí sms zprávy na údržbu. Právě železniční přejezd v Nové Včelnici patří k nejnehodovějším na Jindřichohradecku. Většina karambolů je způsobena tím, že řidič nerespektuje „stopku“ nebo se nepřesvědčí, zda nejede vlak.

Spolupráce s Centrem dopravního výzkumu by chtěl zužitkovat i vedoucí odboru dopravy jindřichohradeckého městského úřadu Zbyněk Heřman.
„Jde o to zkusit udělat na některých místech jednoduché dopravní úpravy na zlepšení bezpečnosti, a nejenom na přejezdech,“ uvedl včera na stavbě.