VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První světelný přejezd na úzkokolejce bude ve Včelnici

Nová Včelnice - Spojení technické památky s unikátním nejmodernějším zařízením se může zdát tak trochu utopií.

9.6.2011
SDÍLEJ:

Železniční přejezd úzkokolejky v Nové Včelnici se za pár dní bude moci pochlubit unikátní světelnou závorou, která bude první v republice.Foto: Deník/ Lenka Novotná

Přesto se tak v těchto dnech děje na železničním přejezdu úzkokolejky v Nové Včelnici. Bezpečnost motoristů, ale i pasažérů vlaků, by měla posílit nová unikátní světelná závora.

Jedná se o pilotní projekt Centra dopravního výzkumu (CDV) a včera se instalovala. Železniční přejezd totiž prochází rekonstrukcí a buduje se zde i světelná signalizace.

„Světelná závora představuje řadu světel umístěných před přejezdem napříč vozovkou, které se červeně rozblikají, když se spustí výstražná signalizace,“ vysvětluje princip výzkumný pracovník CDV Pavel Skládaný.

Myšlenka světelné závory, se kterou se v jiné barevné podobě řidiči mohou ve své podstatě setkávat třeba na některých přechodech pro chodce v Českých Budějovicích či Táboře, podle něho spočívá v tom, že šoféři spolehlivěji vnímají to, co je na vozovce.
„Psychologové mají ověřeno, že značky nahoře vnímají hůř,“ zmínil Skládaný s tím, že třeba v Rakousku funguje již šest desítek takových závor.
Na realizaci celého železničního přejezdu se podílí víc subjektů.

Rekonstrukce je v rukou Jindřichohradeckých místních drah a její součástí je i zabudování světelné výstražné signalizace. Tu provádí pracovníci brněnské firmy AK signal, kteří již v minulosti pro soukromého železničního dopravce na úzkokolejce pracovali.

„Instalujeme celé zabezpečení přejezdu. Z jedné strany bude jeho spuštění ovládané samočinně jedoucím vlakem a ve směru od zastávky ho bude strojvedoucí spouštět dálkovým ovládáním a zároveň se mu zobrazí návěstidlo,“ popsal provozní náměstek firmy Martin Šalé.

Zdůraznil, že zařízení je vybaveno moderní diagnostikou, záznamovým zařízením, které uchovává všechny události na přejezdu a také umožňuje přenos informace o problému pomocí sms zprávy na údržbu. Právě železniční přejezd v Nové Včelnici patří k nejnehodovějším na Jindřichohradecku. Většina karambolů je způsobena tím, že řidič nerespektuje „stopku“ nebo se nepřesvědčí, zda nejede vlak.

Spolupráce s Centrem dopravního výzkumu by chtěl zužitkovat i vedoucí odboru dopravy jindřichohradeckého městského úřadu Zbyněk Heřman.
„Jde o to zkusit udělat na některých místech jednoduché dopravní úpravy na zlepšení bezpečnosti, a nejenom na přejezdech,“ uvedl včera na stavbě.

Autor: Lenka Novotná

9.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kabelky, bižuterii a knížky přinesla do Pravdovy knihovny v Jarošově nad Nežárkou Alena Ondřejová.
28

Kabelkový veletrh pokračuje

Bouřka škodila i na letišti v Jindřichově Hradci. Poryv větru vytrhl z betonu kotvení letadla, které pak nacouvalo do několik desítek metrů vzdálené čerpací stanice.

Na letišti bouřka utrhla letadlo

AKTUALIZUJEME / SLEDUJEME ON-LINE

Noční bouřka se prohnala jihem Čech, zastavila i vlaky

Jižní Čechy - Bouřka, která se prohnala zemí, neušetřila ani jižní Čechy.

Tehdy tam palci zamačkávali bubliny horkého asfaltu

Jaroslavice – Na místě, kde kdysi stála vesnice Jaroslavice, je nyní Hněvkovická přehrada. V sobotu se na loučce u přehrady setkají rodáci této zatopené vesnice a zavzpomínají na staré časy.

Sobota zve na koně, hasičskou soutěž i na koncerty

Jindřichohradecko - Sobota nabízí pestrou škálu tipů, kam se vydat na Jindřichohradecku za zábavou.

Povodně 2002: Poslední oběť zemřela tři týdny po velké vodě

Jižní Čechy – Povodňový vzpomínkový seriál dnes končíme příběhem Marty a Vlastimila Weberových.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení