Tedy za předpokladu, že chodci dodrží nové ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích. Novela, která přináší i řadu dalších změn pro šoféry, začíná platit 20. února.
Jak vysvětluje vedoucí jindřichohradecké služby dopravní policie Karel Kotil, za snížené viditelnosti musí být chodec mimo obec v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, vybavený prvky z retroreflexního materiálu. „Musejí být umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích," uvedl.
Dopravní policisté již mají za sebou řadu osvětových kampaní, kdy při kontrolách rozdávali jak chodcům, tak i řidičům reflexní pásky.
„Právě tato změna se dotkne velké skupiny lidí, nejenom samotných řidičů. Při kontrolách v tomto směru budeme nekompromisní," vzkazuje Karel Kotil.
Právě chodci jsou totiž skupinou účastníků velice zranitelnou a heslo být viděn není jen prázdnou frází. Postavu v tmavém oblečení v noci řidič uvidí většinou až na poslední chvíli, zatímco rexflexní prvek spatří na vzdálenost dvě stě metrů a má dostatečný časový prostor pro bezpečný vyhýbací manévr.
Při včerejší osvětové akci u Kauflandu policisté také oslovili Antonína Doležela z Lipolce na Dačicku. „Už jsem na změny připravený," sdělil krátce a reflexní tašku i pásky uvítal.
Vedle nových dopravních značek, mezi které patří například symbol žáby na značce, která upozorňuje na zvěř, či značka nábřeží a některé další, jsou podle Karla Kotila novinky i ohledně zadržení technického průkazu policistou na místě, když vozidlo nebude splňovat podmínky.
„Zákon také upravuje jízdu vozítek, takzvaných segway. Obce jednak mohou vymezit místa, kde bude jejich provoz zakázaný a uživatelé se musejí chovat jako cyklisté a pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze," naznačuje policista s tím, že například v Hradci zatím tato móda nepropukla, ale již se v ulicích pohybuje pár jezdců na jednokole.
„Významný bude i postih požívání alkoholu u cyklistů a hlavně se řidičů asi nejvíce dotknou změny v bodovém systému. Bodové ohodnocení přestupků se zvýšilo a tam, kde je sedm bodů, jako například vjetí na železniční přejezd, když už svítí červená, se už při opakování závažného přestupku řidič vyboduje," zdůraznil Karel Kotil. Na závěr všem šoférům doporučuje, aby si nové znění zákona našli na internetu a řádně se se změnami seznámili.

Zákon a cyklisté

Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
Z hlediska provozu na pozemních komunikacích se jízdním kolem rozumí i koloběžka.
Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může je cyklista jedoucí stejným směrem předjíždět nebo objíždět z pravé strany. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.
Cyklista mladší 18 let je povinen použít přilbu.

Povinnost chodce

§ 53 – chůze – odstavec 9:
Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.