„Dojíždím denně do práce a červených nálepek jsem si všimla a dokonce jsem v zimě v autobuse zažila i revizora. Jízdenky si dávám do peněženky a pochopitelně jsem při kontrole chvíli hledala tu správnou,“ sdělila žena z Třeboňska.
Podle projektového managera Icomu Transport Petra Palovčíka se cestující veřejnost stále více snaží podvádět třeba falešnými průkazkami či umělým snižováním věku.

„Řidiči jednotlivých dceřiných společností mají srovnání mezi kraji a shodují se, že pokusy o podvod jsou všude stejné. Situace, kdy si někdo padělá průkazku ZTP, školní průkaz, nebo doklad o příslušnosti k pétépákům, je stále častější,“ říká Palovčík.
Jenom v prvním čtvrtletí zjistila inspekce na linkách koncernu desítku podvodů.

„Mimo kontroly externí společnosti si zajišťujeme revize i prostřednictvím svých zaměstnanců a víme, že tyto případy jsou mnohem častější,“ uvedla předsedkyně představenstva koncernu Kateřina Kratochvílová.

Pokračovala, že dopravce nechce, aby trpěli lidé roztržití, kteří jízdenku ihned po zakoupení někam založí.
„Proto měla přednost osvěta u cestujících. Vylepili jsme na autobusy informaci o možnosti kontroly a případné pokuty,“ doplnila s tím, že se nyní v autobusech objeví i revizoři společnosti.

Každý revizor je podle jejích slov vybaven průkazkou se jménem a číslem, byl odpovídajícím způsobem proškolen a zná přesně povinnosti a možnosti, které mu ukládá přepravní předpis.

„Věříme, že poctivý cestující případnou kontrolu pochopí. Podvodem nikdo nic nezíská, protože výše možné udělené pokuty značně převyšuje cenu jízdného,“ dodává Kratochvílová.

Revizor může za pokus o podvod a zjištění nesrovnalostí udělit pokutu do výše tisíc korun.
Pokuta může být zaplacena v hotovosti na místě nebo následně složenkou. V případě, že cestující nechce zaplatit a nehodlá vydat jakýkoliv jiný průkaz totožnosti, může být přivolána Policie ČR.

Pokud cestující pokutu neuhradí v požadované době, může dojít k soudnímu vymáhání.