,,Viděl jsem místa, kde byl štěrk na silnici označen značkou jen na začátku hlavní silnice, když jsem tam přijížděl z vedlejší, nic mě na nebezpečí neupozornilo. Dokonce jsem už dvakrát dostal na štěrku na motorce smyk. Odhaduji, že bezpečně se dá jet po štěrku maximálně třicetikilometrovou rychlostí, při povolené padesátikilometrové rychlosti v obci vás štěrk jednoznačně ohrožuje. Po zimě se kamínky uklízí, tak proč by se tak nemohlo dít i po opravě silnice,“ poukázal jeden z motocyklistů na problém.

V některých případech se ale nedá nic dělat a štěrk musí kvůli sednutí na vozovce nějaký čas zůstat. Takovou situací je například oprava kanalizace. ,,V okamžiku, když se někde pod vozovkou objeví porucha, musíme místo vykopat, závadu opravit a jáma se poté zakryje štěrkem. Ten je na vytížených úsecích velký až tři centimetry. Jemnější štěrk nelze použít, protože by ho auta vymlela, než by si stačil sednout. Do čtrnácti dnů výkop přijedou doopravit technické služby,“ vysvětlil situaci vedoucí oddělení rozvoje Vodovodů a kanalizací Jižní Čechy Jan Jindra. Takové úseky musí být označeny značkou v obou směrech. Většina správek místních komunika

,,Po zásahu VaKu vybereme 10 až 15 centimetrů štěrku a jámu zalijeme směsí asfaltu s drobounkým štěrkem. Při správkách místních komunikací se místo nejprve vyfrézuje a poté zalije stejnou směsí. Opravené úseky jsou podle předpisů označeny dopravní značkou v obou směrech po dobu 48 hodin, po kterou se jen několikamilimetrový štěrk zajezdí do asfaltu,“ popsal postup Michal Loskot ze společnosti AVE Jindřichův Hradec, která má opravy místních komunikací na starosti. V Třeboni díry na místních komunikacích podle jednatele Technických služeb Vladimíra Janíčka spravují tak, že místo vyfrézují a vyplní speciální teplou obalovou směsí, která povrch zarovná, a ihned potom se místo uklidí zametacím vozem. Žádný štěrk tam tedy nezůstává. ,,Místo je označeno jen během opravy. Potom už se tam může jezdit bez problému. Při vysprávkování se právě používá asfalt a zasypává štěrkem, který se zapracuje, až když ho ujezdí auta. Takový způsob je opravdu někdy nebezpečný, štěrk létá všude okolo,“ vysvětlil jednatel technických služeb v Třeboni Vladimír Janíček.

Metodu vysprávkování, kdy se štěrk sype na asfalt, nepoužívají ani technické služby v Dačicích. ,,Díry spravujeme obalovanou drtí, po které žádný štěrk nezůstane. Přesto metoda vysprávkování má své výhody zejména na spojovacích cestách mezi vesnicemi,“ řekl jednatel technických služeb v Dačicích Mojmír Holec.

Eliška Bučinová