VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vozit železo do sběrny se již nevyplatí, ceny rapidně klesly

Jindřichohradecko - Výkupny kovů dávají zákazníkům proti dřívějšku pakatel, hutě totiž od nich materiál nechtějí, protože nemajíodbyt.

16.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michal Bílek

Už se nevyplatí jezdit s kovovým šrotem do sběrny, autem se projede víc, než lidé za železo dostanou. Shodují se na tom pracovníci výkupu sběrných surovin.

„Propad je obrovský. Máme velké problémy s odbytem, hutě zastavily výrobu, protože je hutního materiálu spousta. Kdyby mi to někdo řekl v srpnu, tak tomu nebudu věřit,“ povzdechl si jednatel společnosti Eko – pron Josef Ondřej. Měsíčně podle jeho slov zpracovávali čtyři tisíce tun železa, dnes je to jen 1,5 tuny. Plech dříve vykupovali až za pět korun, dnes je to sedmdesát haléřů, hliník byl u nich ještě v červenci za 32 a dnes za 15 korun, nerez je dnes kolem 12 a dřív byl kolem 35 korun. V loňském roce dokonce byla výkupní cena nerezu kolem šedesáti korun.

Prodej se nevyplatí

Nejhorší je, že železárny takřka nic nechtějí, protože také nemají odbyt, podniky mají velké zásoby, které musejí napřed zpracovat. Snížením výkupních cen se na druhou stranu omezil podle pracovníků některých sběren na Jindřichohradecku zájem lidí vozit k nim železo.

„Vozím železný šrot radši do sběrného dvora technických služeb, nemá cenu se s tím hrkat přes město,“ uvedl Petr z Třeboňska.

Musí se šetřit

Vesměs se pracovníci i majitelé sběren většinou shodují na tom, že se začíná šetřit, protože se předpokládá, že bude příští rok stejný, ne–li horší. Úsporná opatření postihnou zřejmě i samotné zaměstnance. Na některých místech totiž kovový odpad hned zpracovávají, stříhají a briketují. Této práce nyní také ubývá v souvislosti s poptávkou hutního průmyslu.

Vše je důsledkem současného omezování strojírenské výroby, zejména pak v automobilovém průmyslu. Dopady krize řetězovou reakcí ovlivňují i další odvětví.

Ceny železa se v minulosti u nás vyšplhaly i kvůli tomu, že Čína skupovala v evropských zemích šrot na rozjezd nových hutí. Proto je současný velký pokles ceny dramatický. Jak se bude vyvíjet světová ekonomická situace dál, nikdo neví. Většina lidí však na situaci do budoucna pohlíží spíše skepticky.

Autor: Stanislava Koblihová

16.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Milan Šmíd kontroluje, zda skluzavky splňují bezpečnostní normy.
10

Milan Šmíd v práci klouže, tobogány má „v malíku“

Zastávka MHD v Českých Budějovicích.

Písek bude mít chytré zastávky

Ve 4. základní škole opraví rozvody vody

Jindřichův Hradec - Zakázku za půl milionu korun schválili ve středu radní města.

V sobotu začínají oslavy Dne dětí, botanický ústav otevře dveře pro veřejnost

Jindřichohradecko - Spoustu možností, kam se vypravit za zábavou, do kina nebo za poznáním, nabízí sobotní porce tipů. Vyberte si.

Nevybuchlá puma ležela pod kolejemi 72 let

České Budějovice - Plzeňské seřaďovací nádraží zažilo začátkem května drama s dobrým koncem.

Když o víkendu onemocníte či vás rozbolejí zuby

Jindřichohradecko - Pokud vás o víkendu začne trápit bolest zubů, pomoc hledejte u zubních lékařů, kteří mají pohotovostní službu v Jindřichově Hradci a Dačicích. S ostatními akutními zdravotními potížemi navštivte lékařskou pohotovost. 

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies