Mnozí totiž na dovolenou nejenom na chatu, ale i k moři vyrazili hned v pátek odpoledne, jiní dali přednost noční jízdě a další cestu do Chorvatska a dalších destinací podstoupí o víkendu.

Kvůli silnému provozu budou v pohotovosti i policisté. Jindřichohradecko sice o loňských prázdninách ve statistice dopravních nehod vyšlo dobře, neboť v kolonce úmrtí zůstala velká nula, ale podceňovat nebezpečí se nevyplácí. V roce 2012 o prázdninách na silicích regionu zahynuli tři lidé a smutná čísla byla i v předchozích letech.

„I přes veškerá preventivní opatření pořádkové a dopravní policie dochází  v letních měsících častěji k dopravním nehodám, bohužel, mnohdy i tragickým. Za nehodou často stojí nepřiměřená rychlost jízdy, ale v letních horkých dnech i únava a následný mikrospánek," uvedla policejní mluvčí Hana Millerová.

Její slova potvrzuje i vedoucí jindřichohradecké služby dopravní policie Karel Kotil: „Mělo by se dodržovat stále omílané rčení chvátat pomalu a dodržovat bezpečnou vzdálenost, což je důležité zvláště v kolonách. Zde mohou vznikat řetězové reakce, při nichž je nejčastějším zraněním pohmoždění krční páteře. Proto je důležité mít i dobře nastavenou opěrku hlavy. Právě rychlost a nedodržení bezpečné vzdálenosti tvoří až 90 procent příčin nehod."

Již v pátek před polednem bylo podle jeho slov znát, že provoz houstne. Policisté celý týden dohlíželi na důležité přechody u škol a podobně a dopravně bezpečnostní akce budou pokračovat i nadále.

Samostatnou kapitolou je i únava za volantem, i když ta se většinou ve větší míře projevuje až před koncem cesty. Ne nadarmo se říká, že nejkritičtějších je posledních třicet kilometrů. „Je to pravda, řidič už se vidí doma. Z tohoto pohledu jsou jedním takovým místem na jihu Čech Nažidla," doplnil Karel Kotil s tím, že je vždy bezpečnější na půl hodiny zastavit, zdřímnout si a pak pokračovat.

Podle průzkumu České pojišťovny 85 procent oslovených řidičů jako první možnost v boji s únavou za volantem při dlouhé cestě volí bezpečnostní pauzy. Jak říká mluvčí pojišťovny Jan Marek,   58 procent řidičů spoléhá na konverzaci se spolujezdcem, 54 procent z nich využívá podpůrné látky –  kávu a energetické nápoje. Nahlas puštěná hudba funguje jako dobrý lék na probrání se pro téměř čtvrtinu šoférů. „Jiní volí netradičnější způsoby  jako  ofuk ledovou klimatizací či cestování za dne a ne v noci. Zpestřením zápasu s únavou je také hlasitý zpěv, k němuž se uchylují víc ženy," naznačuje.