České mléko a výrobky z něj podle agrárníků nemají na pultech pevnou pozici. Přesvědčili se o tom na konci února zkušebním nákupem v náhodně zvoleném táborském supermarketu.

A nyní již poněkolikáté vyjeli ministrovi a vedení EU pohrozit za špatnou politiku. Opět upozorňují, že jejich podnikání válcují levnější výrobky ze zahraničí, na které jejich kolegové dostávají vyšší dotace.

„My jsme vstoupili v roce 2004 do EU, ty podmínky tehdy byly dojednány tak, jak byly dojednány, a byly schváleny na straně české referendem a na straně EU to ratifikovaly jednotlivé země. Takové změny se už dělat nedají,“ vysvětluje k tématu v médiích ministr zemědělství Petr Gandalovič. Podle něj tato nerovnost v dotacích vydrží do roku 2013.

Farmáři se sice za svá práva vytrvale perou, nicméně o spokojenosti mluvit nemohou. Částečnou pomoc tak hledají i u běžného spotřebitele, kterého vybízejí, aby kupoval domácí zboží a tím podpořil tuzemské výrobce.

„Vždyť za každým kilem vepřového masa musíme vidět nejen tři kila zkrmených obilovin a za každým litrem mléka sklizený kus louky, ale i zaměstnanost na vesnici a u zpracovatelů,“ říká Vladislav Hájíček, předseda Okresní agrární komory v Táboře.


Sledujte logo

Hájíček je dokonce ochotný poradit, jak se mezi spletí výrobců orientovat.

„Pokud chcete skutečně český výrobek, pak jediné správné označení naleznete na obalu. Logo tvoří elipsa, ve které musí být uvedeno CZ a číslo. To označuje výrobce, který je evidován u veterinární správy,“ vysvětlil.

Tato evidence zaručuje stálé kontroly hygieny, norem a postupů při zpracování.

Za hranicemi podle Hájíčka stejně tvrdé normy ne vždy vyžadují, a tak se na české pulty dostává i zboží, které nepodlehlo stejně přísné kontrole.

„Stačí připomenout mléko z Číny nebo závadné irské maso. Přitom zahraniční výrobci jsou rafinovaní a spoléhají na nevědomost zdejšího zákazníka. Předpokládají totiž, že mu stačí čeština na víčku či obalu a dál se nepídí po výrobci,“ dodává.

„Výrobce nesleduji, při nákupu u mě rozhoduje hlavně chuť, ale nesmí být zboží předražené. U nás vede Lipánek,“ říká Jana Vaňová z Mladé Vožice.
Jak naznačila, český spotřebitel se při nákupu opravdu neřídí jen jazykem na obalech, důležitým faktorem je stále i prodejní cena.
Zemědělci však tvrdí, že při současném nerovném přidělování evropských subvencí nemohou dosáhnout na nižší ceny kolegů v zahraničí. Stojí si i za tvrzením, že kvalita nemůže být levná.

Z jejich pohledu nebyl správný ani krok ministra, který svým rozhodnutím zrušil akci „mléko do škol“.
„I ta by nám mohla pomoct na nohy. A děti by navíc dostávaly to nejlepší, co na mléčném trhu je a především bychom v nich vypěstovali návyk pít mléko, “ míní předseda komory.

Ubezpečuje, že český zemědělec nepotřebuje dotace, pokud je nebude mít ani jeho kolega v Unii.

Pavlína Macelová