To auto vypadá na první pohled hodně nezvykle. Za klasickou kabinou Tatry Force je totiž jakási krabice, jejíž rozměry jsou téměř stejné jako prostor pro řidiče a spolujezdce.

Vůz si můžete prohlédnout v přiložené galerii

Ukrývají se něm dva vodíkové palivové články, z nichž každý má výkon 100 kW. Díky chemické reakci z vodíku a vzdušného kyslíku vyrábějí elektřinu, která pak následně proudí do pohonného elektromotoru. Ten má špičkový výkon 580 kW a točivý moment 2300 Newtonemtrů. Pokud by okamžitě dostupná elektřina z palivového článku v určité situaci nepostačovala, tak si trakční elektromotor může vzít ještě energii uloženou ve vysokonapěťové baterii s kapacitou 171 kWh. Lze ji dobíjet také z externího elektrického zdroje.

„Tatra je napříč svou historií nositelem pokroku a inovací. A nejinak je tomu nyní. Kombinací tradičního prověřeného tatrováckého podvozku a vodíkového pohonu na nové platformě Force vzniká unikátní bezemisní řešení skýtající široké možnosti konfigurací a využití. Tento prototyp je první vlaštovkou blízké budoucnosti. Tatra tak svým zákazníkům nabídne perfektní nástroj k naplnění jejich vlastních ESG cílů a přispěje ke zrodu a rozvoji vodíkové ekonomiky nejen našeho regionu,“ řekl k premiéře vodíkového vozu Tatra Radim Matera z vedení Promet Group, který je zodpovědný za inovační projekty.

Koncepce Tatra začne letos druhou stovku svého života
Tatru čeká přelomová doba. Končí typ s původem z 80. let, chystá se nový Phoenix

Testy budou v nejnáročnějších podmínkách

Vůz na podvozku Tatra Force 3. generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články představí kopřivnická automobilka Tatra ve dnech 23. a 24. října v ostravské Multifunkční aule Gong v Dolní oblasti Vítkovic v rámci konference H2 Fórum 2023

Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Czechoslovak Group, dodal: „Pokud chce mít Tatra produkty, které mají najít uplatnění na náročných trzích, musí jít cestou vlastního technického vývoje, aplikací pokročilých technologií a inovací, a také spolupráce s partnery představujícími špičku ve svých oborech, včetně akademické sféry. Projekt tatrovky s vodíkovým pohonem je dobrým příkladem toho, že Tatra tak činí. Konstruktéři v Tatře pracují i na dalších technologických projektech moderní mobility, před krátkým časem například představili vůz se systémem automatizovaného řízení na stejné platformě, jakou má novinka s vodíkovým pohonem, uzavřel.“

Základem prototypu je nejnovější 3. generace modelové řady Tatra Force, která měla světovou premiéru v květnu na veletrhu PYROS 2023 v Brně.

„U vozidla Tatra Force e-Drive jsme použili osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 t. Chceme si na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.

Sanitní Tatra 603A
Tatry ze šuplíků. Mezi zavrženými auty z Kopřivnice je sanitka či lidový vůz

Výhodou této koncepce se zásobou vodíku oproti klasickým elektromobilům jsou podle lidí z Tatry menší prostoje po vyčerpání zdroje energie. Plnění vodíkových nádrží trvá řádově minuty. Oproti bateriovým elektromobilům tedy odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení z externích zdrojů. V případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnícími stanicemi má býtflexibilita vozu srovnatelná dokonce s automobily s běžnými spalovacími motory.