1) Sůl ukrytá všude
Jako doporučené množství soli se udává 5 gramů na den, což odpovídá jedné čajové lžičce. U dětí je to ještě méně. Podle hygieniků však Češi překračují tuto hranici více než trojnásobně. Nadměrný přísun soli pak může vést k problémům s vysokým tlakem, funkcí ledvin a také právě k zavodňování organismu a otokům.
Omezit příjem soli ale není vůbec jednoduché, protože se skrývá i v potravinách, u kterých bychom to ani nečekali. Jako třeba pečivo, cereálie, sýry, kupované pochoutkové saláty nebo kořenicí směsi. Navíc si na slanou chuť zvykáme odmalička a připadá nám, že takto by jídlo mělo „správně“ chutnat. Je to však jen o zvyku a díky postupnému ubírání množství soli v jídlech, která si připravujete, dokážete tělu výrazně ulevit. Prospěje to nejen otékajícím nohám, ale zdraví celkově.

2) Vodou k odvodnění
Sice by se mohlo zdát, že při problémech se zavodněním není potřeba dodávat organismu více tekutin, ale opak je pravdou. Zadržování vody a otoky se mohou objevit, pokud člověk nedodržuje správný pitný režim. Dospělý člověk by měl vypít dva litry tekutin denně a v horkých dnech až tři litry. Pokud tělo dostává vody málo, má tendenci si ji uchovávat „na horší časy“. Když se to naopak s množstvím vypité vody přežene, tělo může mít problém ji všechnu zpracovat. A i v tomto případě se mohou objevit otoky.
Je-li přísun tekutin dostatečný a rozložený do celého dne, funguje příjem a vylučování vody v celkové harmonii. Ideální je přitom popíjet čistou vodu, limonády plné cukru ani káva ke správnému pitnému režimu nepatří.

3) Močopudné byliny
Dostat hospodaření s vodou pod kontrolu mohou pomoci i byliny. Řada z nich umí podpořit tvorbu moči a zároveň dodat tělu potřebné minerály. „Byliny dokáží dodat organismu spoustu látek potřebných pro jeho funkci. Nejlepší a nejsilnější účinek má užívání výtažků ze zárodečných částí – takzvaných gemmoterapeutik. K bylinám, které organismu pomáhají s kvalitou moči, patří lichořeřišnice. Ta zároveň pomáhá organismu odstraňovat viry a bakterie. Potřebné minerály, které organismus potřebuje, dodávají gemmoterapeutika trubkovec, celík a vřes,“ doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná.

4) Potraviny s draslíkem
Pokud se potýkáte s otoky, doporučuje se zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na draslík. Ten je součástí nitrobuněčné tekutiny, která dopravuje do tkání živiny a kyslík, a poté se pomocí kapilár vrací zpět do tělního oběhu. Draslík napomáhá normálnímu hospodaření s vodou, podporuje

činnost srdce, nervové soustavy i svalů. Je obsažený například v různých druzích ovoce, jako jsou banány, hroznové víno nebo meruňky. Najdeme ho také v zelenině, jako je mrkev, špenát, celer, rajčata nebo česnek. Draslík může tělo načerpat i z bylin. „Byliny, které obsahují větší množství draslíku, můžeme využít k podpoře srdce, nervové soustavy a činnosti svalů. Patří sem gemmoterapeutika z břízy, kopřivy, kozlíku, lnice, ořešáku, rakytníku, vrby a vřesu,“ radí bylinkářka.

5) Konzultovat léky s lékařem
Otoky patří mezi nežádoucí účinky. Problémy s nimi mohou způsobovat různé typy léků, proto je dobré poradit se s vaším lékařem. Často je to případ třeba hormonální antikoncepce, která nemusí tělu zrovna „sednout“. Spousta žen po nasazení antikoncepce obsahující estrogen přibere pár kilogramů, což bývá způsobeno právě zadržováním vody. Po konzultaci s lékařem se dá přejít na jiný druh ochrany proti početí, se kterým se organismus bude vyrovnávat lépe. Zadržování vody mohou ale způsobovat také kortikoidy nebo běžně užívané protizánětlivé léky jako ibuprofen nebo aspirin.

 

 Mgr. Jarmila Podhorná, Naděje