Právě jindřichohradecké úzkokolejky, ačkoli ani na našem území nejsou jedinou dodnes přeživší úzkorozchodnou dráhou rozchodu 760 mm, nejsou jen dráhou sloužící cestujícím a přepravě nákladů, ale i technickým a kulturním dědictvím a fenoménem. I když v současné době nad jejich budoucností visí nemalý otazník, neboť kvůli insolvenci provozovatele dráhy a drážní dopravy byl na jindřichohradeckých úzkokolejkách v roce 2022 zastaven provoz a přežití této jedinečné železnice je vážně ohroženo.

Jedná se o dvě větve úzkorozchodné tratě. Třiatřicetikilometrová trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice byla otevřená už 1. listopadu 1897 coby státem garantovaná. A šestačtyřicetikilometrová trať Jindřichův Hradec – Obrataň, kde byl provoz zahájen 24. prosince 1906 pod zemskou garancí. Obě tratě nyní ožívají na stranách knihy Richarda Cily a Martina Navrátila Úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně.