Ten během pěti dnů uvedl kolem 300 snímků a v sobotu vyvrcholil promítáním z hladiny rybníka Svět.

Tříapůlminutové dílo Plachého má cenu za nejlepší film televizní a zakázkové tvorby plus cenu Třeboně. „Ocenili jsme výtvarný styl i množství hříček a vtipných popkulturních citací. Nad ostatními jednoznačně čněl,“ zdůvodnil člen poroty Pavel Mandys.

Režiséra, autora festivalové znělky i potvůrek, symbolů Anifilmu, úspěch poněkud zaskočil. „Mám z toho ohromnou radost, dělal jsem na filmu dva měsíce, byla to taková letní záležitost, 2D animace. A na potvůrky, které jsem sám maloval, mám spoustu hezkých reakcí,“ řekl Plachý, jehož ‚breberky‘ zaplnily ve formě odznáčků i mnohé domácnosti.

Jako nejlepší studentský film vybrala porota mikropříběh malého žlutého robota Pružinka. Trojrozměrnou animaci vytvořil Michal Mészáros z Vysoké školy múzických umení. Zvláštní uznání si odnesl Jakub Kouřil z Univerzity Tomáše Bati za film Cestou lesní. Vypráví o starší houbařce, kterou její vášeň připraví o rozum a později i o život. „Je to kreslená animace ve stylu třeboňského oblíbence Billa Plymptona. Porota ocenila i množství dobře načasovaných gagů,“ podotkl Mandys.

Cenu za celoživotní dílo převzal držitel Oscara Gene Deitch, který ji glosoval s nadsázkou, že animaci se s manželkou věnují už 130 let.

Vedle animačních dílen a hitů jako Vzhůru do oblak přilákal řadu lidí program Work in progress. Představil 12 rozdělaných českých novinek včetně filmu Přežít svůj život od Jana Švankmajera, psychoanalytické komedie o stárnoucím muži, jemuž se ve spánku zjeví nová láska. Režisérovi se o něčem podobném zdálo na šumavském Staňkově.

„Jednoho dne mě probudil sen, co vypadal jako film, tak jsem to dopsal. Psychoanalytická proto, že se ve filmu vyskytuje psychoanalytička, a co se týče komedie, ujišťuju vás, že se moc nenasmějete,“ uvádí film Švankmajer, který animoval fotky a jehož typický humor dokládá třeba scéna, kdy se pojídá knoflíkový guláš.

Sekce Work in progress dále nabídla ukázku z filmů Čtyřlístek ve službách krále nebo Zelený křeček. „Lidé tam při diskusích seděli i na schodech. Je to věc, ve které chceme pokračovat,“ uvedl programový ředitel Anifilmu Petr Slavík.

Ačkoli první dny byly sály plné jen občas, v sobotu město animací opravdu žilo. Očekávání tak přehlídka, jež zaplnila prázdné místo po AniFestu, který přesídlil do Teplic, naplnila. „Lidé přijeli. Rozjezdy jsou vždy pomalejší, ale dílny byly plné od samého začátku, všichni asistenti padají na ústa únavou. Skvělý úspěch měla Ovečka Shaun i výstavy Marii Procházkové a Aurela Klimta,“ upozornil Slavík.

Klimt ve Sladovně

Expozice animátora, jehož proslavilo Fimfárum, bude do konce srpna zdobit Sladovnu. Sám Klimt poznamenal, že Třeboň je pro festival báječná. „Na druhou stranu, v České republice nemohou existovat dva mezinárodní festivaly. Tvar, jaký má Anifilm, soutěžní a bilanční přehlídka československého filmu, tady chyběl a je to záslužná činnost.“

Slavík, který festival připravil s Tomášem Rycheckým, uznává, že orientace na tuzemská díla je důležitá. Přesahy do ciziny ovšem taé považuje za podstatné. „Myslím si, že ta československá poloha nám sluší. Ale hrát si jen na českém písečku není úplně šťastná cesta, konfrontace se zahraničím být musí,“ doplnil Slavík.