To vše nabízí čtyři nové výstavy, které o víkendu otevřelo jindřichohradecké Národní muzeum fotografie. Adventní kolekce zůstane v bývalé jezuitské koleji do 10. ledna.

Intimní zóny

Především akty tvoří náplň expozice, kterou ze Zlatého fondu muzea sestavil Miroslav Vojtěchovský. Lidé uvidí jak fotografie známých tvůrců, k nimž patří Miloslav Stibor, Pavel Mára, Gábina Fárová či Robert Vano, tak i snímky těch, jejichž jména zatím slavná nejsou.

„Fotografie je niternou zpovědí a pod tímto zorným úhlem jsme vybrali práce odrážející autorský přístup k tématům aktu, portrétu či obecněji k dialogu s lidským tělem. Jenom velmi nepřesně můžeme snímky spojit do tematických okruhů akt a zátiší, protože jde mnohem spíše o zprávu o intimních zónach myšlení jednotlivých tvůrců,“ uvedl Miroslav Vojtěchovský.

Zlatý fond je výsledkem dobrovolné sbírky fotografů. Tím, že darují alespoň jeden svůj snímek, podporují myšlenku, díky níž muzeum vzniklo.

Jiří Tiller

Kapličky a boží muka představuje na velkoformátových fotografiích Jiří Tiller. Fenomén jihočeské a příhraniční rakouské krajiny, který dotváří jejího genia loci, nafotil pro projekt Duchovní krajina Silvia Nortica. Podílí se na něm občanské sdružení Hortensia a rakouský Kulturverein Roggenfeld.

„Naší výstavou bychom chtěli návštěvníkům zprostředkovat povznášející pocity, které v nás mohou vyvolat projevy lidské víry a citu, smysl našich předků pro krásu a soulad. Právě tyto hodnoty se nám uchovaly díky stavbám kostelů, ale i kaplí, kapliček, kalvárií a božích muk,“ řekl za organizátory Thomas Samhaber.

Dalším z cílů je zvýraznit momenty, které Čechy a Rakušany přes rozdílný jazyk i osudy států sbližují. Samhaber věří, že projekt může inspirovat hledání vzájemné úcty a porozumění.

Velká malá blues

Hlavně emotivní momenty na jazzových a bluesových koncertech se snažila svým objektivem zachytit Dana Čecháková. První soubor se skládá z barevných snímků, jejichž námětem jsou takzvaná velká pódia a mezinárodní hvězdy.

Druhá část je komorní reportáží – svědectvím o nevšední jazzové akci, která se už několik roků odehrává ve vesnici Vydří poblíž Jindřichova Hradce.

„Společné ‚vesnické hospodské vyhrávání‘ českých jazzových špiček je vzácnou příležitostí, jak prostřednictvím 12 černobílých fotografií ukázat, že jazz disponuje nekonečnou energii i na prosté scéně, zejména díky svým lidovým kořenům. Atmosféru hráčské improvizace podporuje improvizace neformálních záběrů pořizovaných jen tak z ruky, bez přisvětlování či blesku,“ popsala programová produkční muzea Ivana Kubičková.

Hudební paralely

Soubor fotografií vystavený v seminární místnosti muzea vznikl spojením dvou na sobě nezávislých sbírek, které byly pořízeny s odstupem jedné generace. Černobílé snímky nafotil Zdeněk Taichman v Praze v šedesátých letech minulého století při různých jazzových událostech. Martin Taichman své barevné fotografie nasbíral v letech 2007 a 2008 na českobudějovických hudebních vystoupeních.

„Oba cykly spojuje zájem o živou, zejména jazzovou hudbu. Dva autorské pohledy dokumentují atmosféru koncertů s odstupem několika desetiletí s pozoruhodně podobnými záběry,“ doplnila Ivana Kubičková.