Akustiku Boudy okusí Smetanova opera Dalibor. Jihočeské divadlo (JD) ji uvede v úpravě Miloše Formana, která se do Boudy podle ředitele JD Lukáše Průdka hodí. Před dvaceti lety Miloše Formana oslovilo Národní divadlo, aby zrežíroval Dalibora. Ten upravil příliš dlouhé pasáže, operu „sestřihal“, vypustil některé scény i postavy. „Díky této úpravě nakonec Národní divadlo odmítlo spolupráci s Milošem Formanem, ale my ji vítáme,“ říká Lukáš Průdek s tím, že se to hodí. Vždyť budova Boudy je zapůjčena od Divadla bratří Formanů. „Koneckonců celou výroční sezonu zakončíme inscenací na otáčivém hledišti v režii Petra Formana,“ dodává.

V Boudě bude vytvořeno podle šéfa opery Tomáše Studeného a režiséra inscenace netradiční orchestřiště. Bude hrát před přistavěným pódiem ve výšce 80 metrů. „Vyndají se tři řady lavic z hlediště a mezi strmou elevací a pódiem vznikne prostor pro orchestr,“ vysvětluje, kde budou muzikanti.

Dalibor v Boudě

čtvrtek 21. 11. od 19 h
pátek 22. 11. od 19 h
sobota 23. 11. od 14 a od 19 h
neděle 24. 11. od 14 a od 19 h

Herci a zpěváci se budou pak pohybovat i na lešení kolem pódia. „Kolem dokola budou padací mosty nebo schody, které se budou spouštět nahoru a dolů a po nich lze chodit,“ představuje Tomáš Studený scénu, kde nebudou jiné kulisy než piliny a veliké kameny. „Je to takové poměrně syrové. K tomu charakteru prostoru to patří,“ myslí si. Příběh do současnosti tvůrci nepřevedli. „Současnými divadelními prostředky chceme vystihnou atmosféru té doby,“ dodává režisér, spoluautor libreta spolu s teatrologem Pavlem Drábkem.

Na zkoušení v Boudě měla opera jen tři dny, předtím se hra chystala v divadle. „Musíme to dělat v obráceném procesu. Většinou v opeře jsou zpěváci zvyklí mít připraveny trasy a pohyb ve scéně, který rozžívají vnitřním hereckým životem. My to musíme udělat naopak, postavit si situace, vztahy, jednání,“ uvedl týden před premiérou, kdy tým v Boudě ještě nebyl, režisér.