Čtenářka Jindřichohradeckého deníku pod svým nickem Lucie Gallo zveřejnila na facebooku fotografii z železničního přejezdu u Kardašovy Řečice ve směru na Jindřichův Hradec, ze které až přebíhá mráz po zádech. Za projíždějícím vlakem je vidět nahoře závora.

„Jela jsem 31. května standardně kolem 19. hodiny směrem na Jindřichův Hradec. Silnice vede tak, že vlak jedoucí od Kardašovy Řečice byl vidět. Dost mě překvapilo, že stále jede a závory jsou nahoře. Naštěstí už přede mnou stála další auta, tak jsem musela zastavit," popsala na první pohled skutečně nepříjemnou situaci.

"Nevím, zda byla nahoře i závora druhá, přes kamion nebylo vidět. Volala jsem pak hned na policii. Dost mě překvapili tím, že tvrdili, že závadu mají nahlášenou už od rána, ale České dráhy s tím nic nedělají," dodala. Řidiči v diskusi pod fotografií se shodují na tom, že se jedná o dost nebezpečnou situaci, kdy šofér by mohl celkem snadno projet přejezd minimálně třicítkou, aniž by tušil nějaké nebezpečí, ale v případě střetu by stejně byla vina na jeho straně.

Jak říká Darja Zajícová z odboru komunikace Správy železniční a dopravní cesty, v situaci, která je zachycená na fotografii,  došlo k mimořádné události, a to poruše signalizačního zařízení. Trvala od 31. května od 6.05 hodin do 1. června  do 11.40 hodin na železničním přejezdu mezi Kardašovou Řečicí a Velkým Ratmírovem.

„V takové situaci jezdí vlaky takzvaně „na rozkaz OP", což znamená, že vlak přejíždí přejezd krokem – 60 metrů před přejezdem a na přejezdu nejvyšší povolenou rychlostí 10 kilometrů v hodině a  dává opakované zvukové výstražné znamení. A strojvedoucí musí být schopný zastavit před přejezdem tak, aby neohrozil provoz na přejezdu," vysvětluje postup Darja Zajícová.

Pokračovala, že řidiči na tuto situaci, která zpravidla netrvá déle než několik hodin, nejsou upozorněni žádnou značkou, ale musí se chovat v souladu se silničním zákonem. To znamená, že když nesvítí bílé přerušované světlo, smí jet nejvyšší rychlostí 30 km/h,  před přejezdem se rozhlédnout a ujistit se, že trať může bezpečně přejet.

Opatření, která se v takových případech dělají, potvrdil nezávisle i mluvčí Drážní inspekce ČR Martin Drápal: „Podle snímku se jedná o nákladní vlak jedoucí přes otevřený, zřejmě nefunkční železniční přejezd. Tato situace je samozřejmě možná, pokud jsou přijata patřičná opatření ze strany provozovatele dráhy, který ihned po zjištění nefunkčnosti železničního přejezdu přijímá taková opatření, aby nedošlo ke vzniku mimořádné události, respektive ke střetnutí na přejezdu. V takové případě musí jet strojvedoucí přes železniční přejezd maximálně desetikilometrovou rychlostí a houkat."