Klipy z nehod i s křikem zraněných, které přibližují realitu, by mohly zachránit život.


„Před nedávnem jsem na vlastní kůži zažila nehodu a když jsme se rozhodovali, co synovi koupíme za auto, tak jsme starou škodovku zavrhli. Přece jen to chce něco bezpečnějšího, ale pokaždé když jede, tak mám strach,“ říká žena z Českobudějovicka.

Odborníci se pak shodují na tom, že mladí řidiči jsou na silnicích nejrizikovější.


„Před nedávnem jsem na vlastní kůži zažila nehodu a když jsme se rozhodovali, co synovi koupíme za auto, tak jsme starou škodovku zavrhli. Přece jen to chce něco bezpečnějšího, ale pokaždé když jede, tak mám strach,“ říká žena z Českobudějovicka.

Odborníci se pak shodují na tom, že mladí řidiči jsou na silnicích nejrizikovější.

„Podle statistik je u šoféra do 25 let věku čtyřikrát vyšší riziko, že bude účastníkem nehody a v 10 až 15 procentech příčin jejich nehod je nezkušenost. Psychologové pak říkají, že je potřeba tak 5 až 6 let praxe, aby si řidič vybudoval návyky bezpečné jízdy,“ konstatuje František Špale z krajské komise Besipu.

Řidičák na zkoušku

Právě chybějící zkušenosti například s odstředivou silou v zatáčce ve vztahu k rychlosti jsou podle majitelky jindřichohradecké autoškoly Libuše Letoškové jedním z nebezpečných momentů.

„Pořád se snažíme mladé žáky usměrnit, ale přece jen jezdí víc po městě a na rychlou jízdu nejsou zvyklí. Navíc se auto chová jinak, když jede žák s učitelem a když je plné lidí,“ říká Letošková.

Pokračuje v tom smyslu, že je všemi deseti pro řidičský průkaz na zkoušku, tak jako je to v zahraničí: „Jeho držitel by dva roky jezdil pod dohledem, měl by omezenou rychlost a podobně.“

V každém případě by ale nejenom mladým prospělo, aby viděli následky nehod, aby se jim promítaly autentické příběhy z dopravních nehod, aby slyšeli ten křik a nářek.

„Mým vnukům to také pořád připomínáme a jejich otec je vzal i do rehabilitačního centra v Kladrubech, aby se podívali, jak to může dopadnout. Takovou exkurzi bych zavedla povinně, aby mladým jejich vrstevníci řekli, jak si zkazili život,“ dodává Letošková.

S tím souhlasí i vedoucí jindřichohradecké dopravní policie Karel Kotil: „U nás jsou mediální kampaně na všechno možné, ale ta poslední na nehodovost stála hodně peněz, ale je málo vidět. Přitom by mohla zachránit nějaký život. A hlavně mladí by měli vidět tvrdou a krutou realitu,“ míní Kotil.

Poukazuje na to, že u šoférů nad 30 let už karamboly nebývají s tak tragickými následky. Vrátil se i ke středeční nehodě u Kardašovy Řečice, kde sedmadvacetiletý řidič nezvládl situaci. „V důsledku nepřiměřené rychlosti, odhadem tak kolem 150 kilometrů v hodině, přelétl přes koleje, po dopadu na zem se auto stalo neovladatelným a havarovalo na poli,“ popsal.

O významu řidičáku na zkoušku však není moc přesvědčený, neboť mladí zkouší stále častěji jezdit dřív, než dokončí autoškolu.

Více o tragické nehodě najdete zde.