Tento týden si mohli hasiči a zdravotníci vyzkoušet podobný zásah při simulované nehodě, kdy vlak přijíždí do stanice v Jindřichově Hradci vysokou rychlostí, najede na poškozenou kolej, čímž dojde k vykolejení vlaku a následnému nárazu do betonového peronu a ocelového sloupu. V soupravě cestovalo kromě strojvedoucího dalších 19 osob.

Taková byla podle mluvčí jihočeských hasičů Venduly Matějů legenda úterního taktického cvičení, kterého se zúčastnilo kolem padesátky zasahujících záchranářů a policistů.

„Vlaková neštěstí patří k těm, která mají nejhorší následky. Nehody na železnici jsou pro zasahující složky vždy velice komplikované a náročné. Hasiči, zdravotníci a policisté se musí ve většině takovýchto případů potýkat s velkým počtem zraněných osob, ke kterým je velmi často obtížný přístup," vysvětluje Vendula Matějů a dodává, že cvičení prověřilo, jak by nehodu zvládli jindřichohradečtí profesionální, dobrovolní a drážní hasiči, záchranka a policie.

Dle plánu cvičení nehodu spatřil výpravčí, který ihned volal na linku 112. Operační středisko hasičského záchranného sboru vyslalo hradecké hasiče, kteří na místo dorazili jako první v těsném závěsu s vozidly záchranky a předalo událost ostatním složkám.

„Průzkum ukazuje, že se jedná o událost s větším počtem raněných, velitel zásahu informuje operační středisko. Dále okamžitě rozhodne o vyslání skupin hasičů, jejichž úkolem je vyhledávání a záchrana zraněných. Po dohodě s vedoucím lékařem záchranné služby rozděluje velitel zásahu místo události na třídící a záchranný prostor a prostor zdravotnické pomoci," popsala Vendula Matějů.

Zdravotníci pro třídění zraněných použili takzvanou metodu start.

Hasiči pak z havarovaného vlaku vyprošťovali a vynášeli zachráněné zraněné, lékaři je třídili a hasiči je poté odnášeli dál do určeného prostoru zdravotníků, kteří zde upřesňovali diagnózy a připravovali je k transportu do nemocnice.