Podle vedoucího jindřichohradecké služby dopravní policie Karla Kotila byly kontroly zaměřené především na předepsané pneumatiky, měřila se ale třeba i rychlost.

Právě zimní pneumatiky jsou od loňského listopadu, pokud na silnici leží sníh, led či námraza, povinné ze zákona. Bohužel, před několika dny se na Jindřichohradecku již stala dopravní nehoda, kdy havarovalo auto řízené seniorem na letních gumách a ještě se sjetým vzorkem.

„U pneumatik jsme nedostatky nezjistili, ale měli jsme třeba dvaadvacet případů, kdy nebyl použitý bezpečnostní pás, pět řidičů mělo pozitivní zkoušku na alkohol a dva na drogy,“ uvedl Kotil. Připomenul, že kontroly budou pokračovat. „Další dopravně bezpečnostní akce s názvem Zima se uskuteční 31. ledna,“ dodal Kotil.

Podle jihočeského koordinátora Besipu Václava Kováře jsou při porovnání následků nehod z hlediska různých povrchů právě na ujetém a rozbředlém sněhu nejhorší následky. Při každé osmé nehodě na tomto povrchu zemře člověk.

„Právě závažnost nehod na ujetém a rozbředlém sněhu je mnohonásobně vyšší, než u ostatních. Vloni na jihu Čech na každou osmou nehodu, která se stala na tomto povrchu, připadal jeden mrtvý. Paradoxně nejvíce nehod se stalo na suchém povrchu, ale následky byly daleko mírnější. Na každou 55. nehodu připadal jeden vyhaslý lidský život,“ srovnává koordinátor jihočeského Besipu Václav Kovář.
Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami je především v odlišném složení směsi. Směs pro letní pneumatiky totiž při teplotě klesající pod +7°C nebezpečně tvrdne a ztrácí tak i za normálních okolností dostatečný kontakt s vozovkou.

Zimní pneumatika je naopak vytvořena z měkčí směsi a může si tak zachovat přilnavost k vozovce i za teplot hluboko pod bodem mrazu.
Podle Kováře existuje kolem stovky druhů směsí. Záleží i na výrobci, a proto je dobré si vlastnosti nazutých pneumatik i vyzkoušet v nějaké škole smyku.

„Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou ale není jen ve směsi. Zimní dezén má po obvodu lamelování, které ještě více změkčuje vzorek. A lamely mají samočistící schopnost, když guma vjede do sněhu, který naleze do drážek. Díky lamelám, které se přimáčknou, sníh zase vypadne,“ říká Kovář.

Zdůrazňuje, že ale tyto vlastnosti má guma pouze když je dezén s předepsanou hloubku. „Jakmile klesne pod čtyři milimetry, tak pneumatika ztrácí samočistící schopnost,“ dodal.
Dále připomenul, že když je zimní pneumatika starší čtyř let, směs začíná tvrdnout a ztrácí přilnavost.

A co je v řeči paragrafů zimní pneumatikou?
Podle vyhlášky ministerstva dopravy 341/2002 Sbírky má zimní dezén na bočnici pneumatiky označení M+S, M.S, M/S nebo MS. Toto označení znamená marast a sníh. Za zimní dezén se považuje dle této vyhlášky též speciální dezén s označením ET, ML nebo MPT.

Nově uzákoněná povinnost zimních pneumatik se týká období od 1. listopadu do 31. března. Jak se v zákoně o provozu na pozemních komunikacích uvádí v § 40a, když se na pozemních komunikacích nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na komunikaci během zimy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N pouze za použití zimních pneumatik.

Výjimkou jsou situace, kdy se použije rezerva na dojetí.
Pokud policisté řidiče bez předepsaných pneumatik přistihnou, hrozí mu pokuta za přestupek ve výši dva tisíce korun.

Proč zimní pneu:

Vůz jedoucí na zasněženém povrchu rychlostí 80 km/h potřebuje k úplnému zastavení na zimních pneumatikách přibližně 70 metrů, s letními pneumatikami však má brzdnou dráhu asi 110 metrů, tedy o 40 metrů delší.

Neznamená to však, že pokud si obujeme zimní pneumatiky, můžeme jezdit na sněhu a ledu stejně jako po suché silnici! Fyzikální zákony platí i pro auta se zimními pneumatikami.

Pneumatika je jedinou součástí automobilu, která zajišťuje při jízdě kontakt s vozovkou, přičemž styčná plocha dotyku jedné pneumatiky je velká asi jako lidská dlaň. Znamená to, že plocha čtyř dlaní v poměru k váze a rozměru celého automobilu rozhoduje o jeho chování v zatáčkách, při brzdění či akceleraci. Pneumatiky jsou proto velmi význačným prvkem aktivní bezpečnosti a jejich dobrým výběrem můžeme ovlivnit jízdní vlastnosti celého vozu.

zdroj: www.ibesip.cz