Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podle mluvčího Marka Illiaše každým rokem investuje do zvýšení bezpečnosti na přejezdech stovky milionů korun.

„Na Jindřichohradecku letos budou nově osazeny přejezdy světelným zabezpečovacím zařízením ve Velkém Ratmírově nebo Rodvínově. Přejezd v Jarošově dostane pro změnu nově závory," uvedl mluvčí. U Velkého Ratmírova se vloni střetla dodávka s vlakem poté, co řidič nerespektoval stopku.
„Loni jsme zmodernizovali a doplnili o světelné zabezpečovací zařízení jedenáct přejezdů v traťovém úseku Nová Ves nad Lužnicí – Suchdol nad Lužnicí," pokračoval Marek Illiaš.

Prohlídky všech přejezdů musí provozovatel, dráhy, dle vyhlášky vykonávat jednou za rok. Sleduje se stavební stav přejezdů a jejich zabezpečení. „Přejezdy jsou podle rozhodnutí ministerstva dopravy kontrolovány každých pět let. Takto se každý rok prověří dvacet procent přejezdů. Prohlídek se účastní zástupce Policie ČR, vlastníka pozemní komunikace a Správy železniční dopravní cesty," vysvětluje Marek Illiaš.

Každoročně se koná takzvaná krajská přejezdová komise. „Tam se dohodneme s vlastníky nebo správci pozemních komunikací, policií a krajským odborem dopravy na prioritách při investicích a opravných pracích na železničních přejezdech. Zároveň takto koordinujeme i výlukové práce a objížďky. Základní kontrola přejezdu je provedena při každé prohlídce trati či výluce. Přejezdy jsou pod kontrolou neustále," zdůraznil Marek Illiaš.

Ani sebelepší zařízení a opatření nezajistí stoprocentní bezpečnost na přejezdech. „Jsou bezpečné, pokud na nich řidiči dodržují pravidla. Ze statistik je více než jasné, že drtivá většina, tedy 99,9 procenta těchto nehod je zapříčiněna nevhodným chováním motoristů, cyklistů a pěších. Nebezpečný přejezd neexistuje! Stavební opatření proto musí jít ruku v ruce s prevencí a přiměřenou represí, která pomůže napravit bezohledné a protiprávní chování těch, kdo nerespektují pravidla a zákony," zdůrazňuje Marek Illiaš.

Důvody nerespektování zákona, které mají následek střet s vlakem, šetří Policie ČR. V řadě případů se bohužel jedná o dobrovolný a úmyslný čin sebevrahů, při ostatních střetech se většinou jedná o nepozornost, spěch, snahu ušetřit čas, zkrátit si vzdálenost a podobně. „Tedy důvody, které člověk nepochopitelně povýší nad svoji bezpečnost, zdraví a většinou i život," poznamenal Marek Illiaš.

Vlakové stanice a zastávky na Jindřichohradecku leží na vytíženém železničním koridoru, kde vlaky jezdí rychlostí až 140 km/h, což logicky také zvyšuje míru rizika a následky střetů s vlakem, a to jak v případě osob, tak i automobilů. Navíc je na trati velká hustota osobní i nákladní dopravy.