Přesto se najdou motoristé, kteří se nebojí mlhovky rozsvítit za dobré viditelnosti nebo jen tak, pro dotvoření sportovního dojmu svého plechového miláčka. Nárůst případů potvrdili i táborští dopravní policisté. Tito netolerantní řidiči ale mohou být pro své okolí vážným nebezpečím. Zákon o pozemních komunikacích mluví jasně: světlomety do mlhy smí řidič použít pouze za snížené viditelnosti, tedy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. V těchto případech zadní mlhovku použít musí, přední pouze může.


„Mlhová světla jsou zákonem určena výlučně do těchto situací. Pokud je užíváte za dostatečné viditelnosti, i v noci, značně oslňujete další účastníky provozu, protože mlhovky mají v popisu prácesvětlo rozptylovat,“ zdůraznil autoelektrikář Zdeněk Doubrava z Tábora.


Jedním z nespokojených řidičů je například táborský Michal Koudela. Vadí mu i skutečnost, že policisté řidiče se zapnutými mlhovkami vůbec nepokutují.
„Zdá se mi, jako by je přehlíželi. Zapnuté mlhovky jsou v noci rozeznatelné na desítky metrů, ale v životě jsem neslyšel, že by za to někdo dostal pokutu,“ rozčiloval se a dodal, že mnohokrát zažil situaci, kdy ho zapnutá mlhová světla nebezpečně osvítila.
„Absolutně pak nechápu řidiče, kteří jezdí se zapnutou mlhovkou ve dne. To už hraničí se zdravým rozumem,“ doplnil Koudela.


Podle šéfa dopravní policie v Táboře Jana Rychteckého se vždy najdou řidiči, kteří mlhovky nepoužívají, kdy mají, a naopak.
„Ano, v poslední době řešíme užívání hlavně předních mlhových světel v době, kdy není potřeba. V poslední době jde o nešvar řidičů, kteří tak chtějí upozornit na vzhled svého vozu,“ upozornil Rychtecký a dodal, že řidiči tak hrozí pokuta až dva tisíce korun a odebrání jednoho bodu. Speciální kontroly zaměřené pouze na mlhová světla ale policisté dělat nebudou.


Své postřehy z nejen jihočeských silnic hodnotil řidič Dušan Horváth ze Soběslavi mnohem progresivněji.
„Způsob používání mlhovek u nás je dalším důkazem toho, že čeští řidiči jsou z devadesáti procent nesvéprávní. Za jasné noci vám perou do obličeje zadní mlhovku, přední rozsvěcují nejčastěji proto, aby bylo vidět, že je mají. Jakmile ale nastane situace, kdy má použití mlhovek zásadní význam, zapne je pouze menšina řidičů,“ zhodnotil Horváth a uvedl příklad, kdy za deště vodní tříšť za autem na dálnici výrazně snižuje viditelnost koncových světel.


Zadní oslňují

Řidiči by k sobě měli být ohleduplní. Způsobem jízdy, ale i při používání mlhovek. Zadní totiž oslňují.

„Přední tolik neoslňují, ale zadní ano. To je nepříjemné hlavně ve městě. Oslněný řidič tak velice lehce přehlédne brzdová světla,“ upřesnil Rychtecký.

Mlhovky musí být vždy rozsvíceny s potkávacímí světly. Nikdy ne samotně, jako je mnohdy zvykem.