U dalších dvou smrtelných nehod motorkářů u Hospříze z předminulého týdne a u Studnic z pátku vyšetřovatelé čekají na verdikty znaleckých posudků.

Na Jindřichohradecku od začátku prázdnin zahynuli již čtyři lidé na motorkách. Vedle již zmíněných nehod se další tragédie odehrála u Českých Velenic na začátku prázdnin a další předminulý víkend u Deštné. Zde podíl sehrála nepřiměřená rychlost.

Vedoucí skupiny dopravních nehod jindřichohradecké dopravní policie Jaroslav Vlach na postu slouží od ledna letošního roku. A jak hodnotí nelichotivou a smutnou situaci na silnicích?

Máme za sebou první pololetí letošního roku, jaké bylo z pohledu dopravní nehodovosti?
Čísla z pohledu dopravní nehodovosti ve srovnání prvního pololetí letošního a loňského roku nejsou lichotivá. Za uvedené období bylo letos řešeno 208 dopravních nehod, kdy přišlo o život 6 lidí, dále bylo 15 těžkých zranění a 92 zranění lehkých, loni bylo hlášeno 237 dopravních nehod, přičemž byla 3 smrtelná zranění, 12 těžkých a 118 zranění lehkých.

Značný díl už odkrojil i první prázdninový měsíc. Jeho bilance na Jindřichohradecku je však hrůzostrašná – čtyři mrtví motorkáři. To asi není moc lichotivé?
Čtyři smrtelná zranění jsou alarmující. Stále říkám, že každý, kdo dostává řidičák, slibuje, jak bude jezdit opatrně a ohleduplně. Ale někdy mi připadá, že stačí dostat do rukou silnější stroj a je vše jinak. Jen těžko lze všechno svalovat na vedra. Kdyby někoho vedra až natolik ovlivňovala, asi by neměl projít zdravotní prohlídkou a dostat řidičský průkaz.

Na postu šéfa skupiny dopravních nehod jste zhruba půl roku, jaké to pro vás bylo období?
Každý začátek je těžký, hlavně první dny a týdny. Na tuto funkci jsem přešel z vyšetřovatele služby kriminální policie a vyšetřování, kde byl jiný styl a rozsah práce. Zde mám odpovědnost ještě za své podřízené. Ale vyšetřování dopravních nehod jsem prováděl i jako vyšetřovatel, takže do neznáma jsem rozhodně nešel. Věděl jsem, že nastupuji do fungujícího kolektivu a když jsem potřeboval pomoci, nikdo neodmítl.

Často se mluví o tom, že nehod je víc, protože je víc aut, jsou rychlejší.
Co je podle vás nejhlavnější příčinou nehodovosti na Jindřichohradecku?

To, že je více vozidel a že jsou rychlejší, je fakt, který zaznamenává snad každý. Je to přirozený vývoj a nelze jej změnit. Jistě by se dala řešit rychlost vozidel, ať různými omezovači nebo podobným zařízením. Ale nedovedu si představit zákaz či nějaké nařízení, čímž by se usměrňoval či udržoval počet vozidel na daném úseku komunikace. To by se zároveň musel řešit prodej vozidel na osobu, na danou lokalitu, firmu a podobně. A co se týče nejhlavnější příčiny nehodovosti na Jindřichohradecku, tak to je jednoznačně způsob jízdy a rychlost.

Co považujete za nejrizikovější chování řidičů?
Podle mého názoru je nejhorší to, když řidič před jízdou či během jízdy požije alkohol, drogy nebo jiné omamné látky a k tomu ještě přišlápne plynový pedál.

Také se uvažuje o tom, že by mladí řidiči měli, vzhledem k výsledkům statistik, mít řidičský průkaz nejdříve takzvaně na zkoušku. Jaký je váš názor?
Tak toto je otázka spíše pro experty z ministerstva dopravy. Je to samozřejmě řešení, já ho nezavrhuji. Pouze praxe ukáže, zda je rozhodnutí správné či nikoliv. Ale také si zároveň myslím, že by se tato konkrétní problematika mohla řešit jinými způsoby.

Existuje vůbec nějaký recept na to, jak umravnit řidiče?
Kdyby takový recept existoval, tak by snad byl již dávno zaveden, alespoň ve vyspělých zemích.

V televizi běží kampaň Nemyslíš, zaplatíš, kde se lidé dost v realistickém a sugestivním světle setkávají s nehodami. Myslíte si, že má smysl lidem ukazovat tragédie na silnicích v té nejdrastičtější podobě, pokud tedy ochráníme účastníky a jejich příbuzné? Může se to stát odrazujícím a varovným prvkem?
Každá snaha zabránit dopravním nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky má u mne zelenou. A jsem rád, že takových kampaní přibývá. A konkrétní kampaň „Nemyslíš, zaplatíš!“ je nejpovedenější, jakou jsem kdy viděl. Ale musím z vlastní zkušenosti říci, že realita na místě tragické dopravní nehody je ještě mnohem drsnější.

A co vy, jaký jste řidič, už jste měl dopravní nehodu, nebo jste udělal přestupek?
Těžko hodnotit sám sebe, ale jezdím podle předpisů. Prozatím jsem neměl žádnou dopravní nehodu ani jsem nebyl řešen pro spáchání dopravního přestupku.

Anketa: Co říkáte na motorkáře?
A co vy. Jaké máte zkušenosti s motorkáři. Napište svůj názor do diskuse pod článkem a nebo na redakce.jindrichohradecky@denik.cz