Naprostá většina střetů s vlaky se odehrála na přejezdech zabezpečených jen světelnou signalizací bez závor. Na nich zemřelo takénejvíc lidí.
„Potvrdil se tak dlouhodobý trend, kdy ačkoliv je počet přejezdů zabezpečených světelnou signalizací bez závor přibližně čtvrtina ze všech, tak zde dochází k více než padesáti procentům úmrtí," řekl Deníku mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

BEZPEČNÉ ZÁVORY
Jako relativně bezpečné sez pohledu motoristů ukázala ta křížení s železnicí, která často plní zpravodajské relace médií – tedy se závorami, mezi nimiž řidiči vozidel občas uvíznou.

Na nich loni zemřelo 13 lidí. „Nicméně v jedenácti případech se jednalo o chodce, kteří nerespektovali výstražné znamení a vešli na přejezd v době, kdy se blížil vlak," dodává Drápal.

Zbývající dva mrtví na přejezdech se závorami přišli o život v Golčově Jeníkově, když ale zabezpečení nefungovalo. Závory se tak nespustily a před vlakem „varoval" jen výstražný kříž.

OBŘÍ ŠTĚSTÍ CYKLISTŮ
Vedle chodců, kterých loni zemřelo na přejezdech 23, a posádek aut (19 mrtvých), přišli o život po srážce s vlakem i dva lidé v nákladních vozech a jeden traktorista.

Štěstí v neštěstí měli čtyři cyklisté a dva motorkáři, kteří vjeli pod vlak. Všichni přežili, jeden cyklista a jeden motorkář dokonce bez zranění.
Celkem loni zemřelo na všech typech drah – tedy vedle železničních i tramvajových, trolejbusových či na lanovkách – 245 lidí, o tři méně než předloni. (alx)

Tragické dopravní nehody na přejezdech v roce 2016.Zdroj: Deník

Na „šraňkách" patnáct mrtvých

Jižní Čechy, Jindřichohradecko – Poslední jihočeská tragická nehoda v loňském roce se stala na železničním přejezdu v Třeboni – Holičkách, kde se osobní auto střetlo s vlakem a oba členové posádky v troskách vozu zahynuli. Na jihu Čech vloni při nehodách na přejezdech zemřelo celkem patnáct lidí, z toho pět mrtvých bylo právě na Jindřichohradecku.

Podle policejní mluvčí Hany Millerové se na Jindřichohradecku stalo celkem osm nehod. „Všechny byly na málo frekventovaných komunikacích a vždy se jednalo o nerespektování výstražné signalizace nebo dopravní značky Stůj, dej přednost v jízdě," naznačila Hana Millerová.

VŽDY SELHÁNÍ ČLOVĚKA
Doplnila, že obecně střety aut s vlaky na přejezdech jsou o selhání lidského faktoru, kdy řidič před přejezdem nezastaví nebo si může i myslet, že to stihne.

„Neměli jsme ještě nehodu, kdy by v inkriminované době nefungovalo zabezpečovací zařízení přejezdu," zmínila policejní mluvčí.
I když je signalizace mimo provoz, řidič si musí, jak mu ukládá zákon o provozu na pozemních komunikacích, počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. A před železničním přejezdem, u něhož je umístěna „stopka", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

Nehody na železnicích na jihu Čech:

Celkem železničních nehod   75
Na železničních přejezdech   17
Střety s osobami                 11
Ostatní                               47
Usmrceno osob                   15
Zraněných                          10