K tomu je ještě podle jednatele okresního mysliveckého spolku Pavla Průši nutné připočítat škody, které při srážce vznikají na autech a v první řadě případná zranění osob.
„Kvůli zvýšení bezpečnosti jsme dělali anketu mezi mysliveckými sdruženími a vrátilo se nám osmadvacet odpovědí. Na základě toho jsme vytipovali čtyři úseky, kde je střet se zvěří nejčastější. Patří mezi ně hlavně silnice 1. třídy mezi Děbolínem a Barborou, od Jindřichova Hradce na Rodvínov a Jarošov nad Nežárkou a třeba i silnice na Zdešov. Pak jsou samozřejmě úseky, kde je také hodně střetů, což je od Stráže, přes Mláku až po Starou a Novou Hlínu,“ říká Průša.
Podle jeho slov se jedná hlavně o lesní úseky. „Zvěř má potravní cykly ráno, večer a v noci. Přes den se s ní tolik na silnici nesetkáme,“ upřesnil Průša.
Myslivci již například před lety za Děbolínem v kopci k Barboře instalovali speciální odrazky a srážky aut se zvěří se zde snížily podle Průši o 70 až 80 procent. Škoda jen, že se našli lidé, které zde odrazky kradou.
„Nyní se snažíme získat peníze od sponzorů a z grantů na aplikaci odpuzovačů zvěře. Většina krajských úřadů se již angažovala, ale tady to zatím není,“ doplnil Průša.
Ještě naznačil, že účinné jsou také odrazky, které mají na patnících v Rakousku, které odrážejí světlo i do pole. Jsou ale dražší, takže tak jako se vším i snaha omezit střety s lesní zvěří je o penězích.
Policisté na Jindřichohradecku letos podle policejní mluvčí Hany Millerové již řešili 25 případů srážek se zvířetem. Z toho jednadvacetkrát se zvěří. V jednom případě figurovala kočka, ve dvou pes a nedávno se auto srazilo v noci se čtyřmi koni, kteří na místě zahynuli. Případ ale dosud není uzavřený.
„Obecný recept, jak se vyhnout střetu, neexistuje. Když zvěř přechází, tak je dobré projíždět plynule, ztlumit světla a držet se ve směru. Hodně se stává, že se řidič lekne a strhne řízení, buď doprava, kde skončí v příkopu a může i narazit do stromu, a nebo vjede do protisměru, kde ještě může ohrozit protijedoucí vozidlo,“ radí ze zkušeností policista ze skupiny dopravních nehod Jiří Pech. Vedle již zmíněné srážky s koni byl docela drsný také případ ze zimy, kdy řidiči přes cestu u Hospříze přebíhalo obrovské stádo divočáků a se sedmi prasaty se auto srazilo.
Největší riziko je podle majitele třeboňské autoškoly Martina Illeho za soumraku a za svítání. „Žákům vždycky říkám, že by měli sledovat nejenom vozovku, ale i pravou stranu za příkopem. Většinou se oči zvěře od světla zalesknou. V té chvíli by měl začít řidič brzdit, ztlumit světla, protože když zvěř oslní, tak ta zůstane stát. Může klidně i zahoukat, aby ji vyplašil,“ uvádí Ille.
Základní pravidlo je, že srny, ale i divočáci nepřecházejí samostatně, ale většinou jich jde víc. Takže je nutné s tím počítat. „V zásadě platí, že musím jet tak rychle, abych stačil zastavit na vzdálenost, na kterou vidím,“ doplnil na závěr Ille.
se srnou: ......12
se zajícem: …1
s divočákem: ..4
se psem: .......2
s kočkou: ......1
s koněm: .......1