Policisté na Jindřichohradecku letos řešili jedenadvacet srážek s lesní zvěří.

K tomu je ještě podle jednatele okresního mysliveckého spolku Pavla Průši nutné připočítat škody, které při srážce vznikají na autech a v první řadě případná zranění osob.

„Kvůli zvýšení bezpečnosti jsme dělali anketu mezi mysliveckými sdruženími a vrátilo se nám osmadvacet odpovědí. Na základě toho jsme vytipovali čtyři úseky, kde je střet se zvěří nejčastější. Patří mezi ně hlavně silnice 1. třídy mezi Děbolínem a Barborou, od Jindřichova Hradce na Rodvínov a Jarošov nad Nežárkou a třeba i silnice na Zdešov. Pak jsou samozřejmě úseky, kde je také hodně střetů, což je od Stráže, přes Mláku až po Starou a Novou Hlínu,“ říká Průša.

Podle jeho slov se jedná hlavně o lesní úseky. „Zvěř má potravní cykly ráno, večer a v noci. Přes den se s ní tolik na silnici nesetkáme,“ upřesnil Průša.

Myslivci již například před lety za Děbolínem v kopci k Barboře instalovali speciální odrazky a srážky aut se zvěří se zde snížily podle Průši o 70 až 80 procent. Škoda jen, že se našli lidé, které zde odrazky kradou.

„Nyní se snažíme získat peníze od sponzorů a z grantů na aplikaci odpuzovačů zvěře. Většina krajských úřadů se již angažovala, ale tady to zatím není,“ doplnil Průša.

Ještě naznačil, že účinné jsou také odrazky, které mají na patnících v Rakousku, které odrážejí světlo i do pole. Jsou ale dražší, takže tak jako se vším i snaha omezit střety s lesní zvěří je o penězích.

Policisté na Jindřichohradecku letos podle policejní mluvčí Hany Millerové již řešili 25 případů srážek se zvířetem. Z toho jednadvacetkrát se zvěří. V jednom případě figurovala kočka, ve dvou pes a nedávno se auto srazilo v noci se čtyřmi koni, kteří na místě zahynuli. Případ ale dosud není uzavřený.

„Obecný recept, jak se vyhnout střetu, neexistuje. Když zvěř přechází, tak je dobré projíždět plynule, ztlumit světla a držet se ve směru. Hodně se stává, že se řidič lekne a strhne řízení, buď doprava, kde skončí v příkopu a může i narazit do stromu, a nebo vjede do protisměru, kde ještě může ohrozit protijedoucí vozidlo,“ radí ze zkušeností policista ze skupiny dopravních nehod Jiří Pech. Vedle již zmíněné srážky s koni byl docela drsný také případ ze zimy, kdy řidiči přes cestu u Hospříze přebíhalo obrovské stádo divočáků a se sedmi prasaty se auto srazilo.

Největší riziko je podle majitele třeboňské autoškoly Martina Illeho za soumraku a za svítání. „Žákům vždycky říkám, že by měli sledovat nejenom vozovku, ale i pravou stranu za příkopem. Většinou se oči zvěře od světla zalesknou. V té chvíli by měl začít řidič brzdit, ztlumit světla, protože když zvěř oslní, tak ta zůstane stát. Může klidně i zahoukat, aby ji vyplašil,“ uvádí Ille.

Základní pravidlo je, že srny, ale i divočáci nepřecházejí samostatně, ale většinou jich jde víc. Takže je nutné s tím počítat. „V zásadě platí, že musím jet tak rychle, abych stačil zastavit na vzdálenost, na kterou vidím,“ doplnil na závěr Ille.

Policisté na Jindřichohradecku od 1. ledna do 22. listopadu šetřili srážku se zvířetem v 25 případech z toho střet:

se srnou: ......12
se zajícem: …1
s divočákem: ..4
se psem: .......2
s kočkou: ......1
s koněm: .......1