Startovní listina čítá úctyhodných 261 závodníků. „Původně jich bylo dvě stě šedesát, ale na poslední chvíli se přes mezinárodní federaci FIM přihlásil ještě jeden Mexičan na pětašedesátce," říká předseda pořádajícího Off Road klubu v Jiníně Jan Strach.

Naznačuje tím, že přijedou závodníci skutečně z celého světa. Celkem se představí 42 států. A zdaleka nebudou jenom z Evropy. Mezi přihlášenými jsou Američané, Australané, Japonci, Chilané, Venezuelané či Ekvádorci. Z tohoto pohledu se jedná o největší závod světa, který svou účastí předčí i seniorské mistrovství světa tříd MX1 a MX2.

Světová motocyklová federace FIM a promotér akce YouthStream také také klade na juniorský světový šampionát mimořádný důraz. „Na svém společném zasedání na začátku června se obě strany dohodly, že mistrovství světa juniorů bude z hlediska zabezpečení a organizace závodu povýšeno ještě nad MX1. Důvodem je právě mimořádný počet zúčastněných národních federací. Na jiném závodě na světě se jich tolik nesejde," vysvětluje Strach.

O důležitosti závodu v Jiníně svědčí i mimo jiné fakt, že mu budou osobně přítomny obě veličiny: jak prezident pořádající společnosti YouthStream  Giuseppe Luongo, tak ředitel FIM Wolfgang Srb.

Mistrovství světa juniorů má svou jedinečnost v tom, že se jedná pouze o jeden závod. Všechny ostatní šampionáty se jedou formou seriálů. V Jiníně se uskutečnil poprvé už v roce 2005. „Tehdy jsme tady měli o nějakých sto jezdců méně.  Nyní je zájem skutečně mimořádný a na žádném mistrovství v minulosti tolik účastníků nebylo," zdůrazní Strach.

Velký počet jezdců je na jednu stranu potěšitelný, na druhou ale přináší také značné starosti s uspořádáním takového závodu. „Náš areál má daný nějaký prostor a snažíme se v něm využít každé místečko. Museli jsme dát pryč kemp a z něj vytvořit rezervní parkoviště pro jezdce. Vedle něj pak bude parkoviště pro doprovodná vozidla," uvádí.

Pro pořádání motokrosového závodu je důležité také počasí. O tom se v Jiníně přesvědčili i při nedávném domácím juniorském šampionátu, kdy jim těsně před jeho termínem spláchla velká voda už nachystanou trať. Nyní zase organizátory sužují velká vedra. „Voda může být největším problémem. Musíme ji zajistit takové množství, abychom byli schopni trať ukropit. Kvůli tomu jsme udělali nový hadicový rozvod, takže teď jsme schopni osmdesát procent trati pokropit hadicemi. Jsme ale hodně závislí na vodě z potoka, který protéká naším areálem. A tam momentálně skoro žádná voda není. O to více budeme muset posílit hasiče, abychom byli schopni sem vodu nějak dopravit," má Strach plán na řešení možných komplikací s kropením trati.

Hledat favority v juniorských kategoriích je složité. I když základ asi bude v motokrosově vyhlášených zemích. „Američané určitě přivezou kvalitní závodníky. Ale v juniorech je to skutečně pestré a vyhrát může klidně Estonec," usměje se šéf klubu z Jinína.
Uspět by samozřejmě chtěla i domácí reprezentace. V přípravě udělala pro úspěch maximum. V Jiníně proběhla dvě fyzická soustředění a jedno se zaměřením na jízdu. „Kluci se tady mohli seznámit s tratí i vším okolo. Znalost prostředí by mohla být výhodou, i když samozřejmě hodně malou," je si Strach vědom.

Čeští piloti se budou muset vyrovnávat s psychickým tlakem, který se dá v domácím prostředí očekávat. „Před osmi letech tady Martin Michek skončil v první jízdě druhý a bojoval o titul mistra světa. Pak však stačil jeden pád a bylo po nadějích. Ten tlak byl skutečně značný," připouští.

Nejlepším českým jezdcem v historii světových šampionátů tak zůstává Filip Neugebauer, jenž byl v roce 2004 ve třídě 125 ccm Junior bronzový. Loni byl Jihočech Václav Kovář ve stopětadvacítkách šestý a Petr Polák v kubatuře 65 ccm osmý.