Zůstává však otázkou, jak dlouho mohou někteří provozovatelé hromadné dopravy při vysokých cenách nafty jejich cestování dotovat.

„Zatím o zdražení jízdenek neuvažujeme, ale stejně jako každý dopravce to zvládáme s odřenými zády. Stále hledáme úspory. Zatím se držíme silou vůle, ale donekonečna to nepůjde,“ řekl za společnost JH Bus Otmar Kandus. Autobusy jejich společnosti jezdí dálkové trasy Jindřichův Hradec – Praha a zájezdy.

Podobně jsou na tom i majitelé dopravní společnosti Štefl Tour Dačice. Jízdné zatím nezdražovali, ale zda je udrží i do budoucna, záleží na tom, do jaké výše bude stoupat cena nafty. „Známe i autobusové dopravce, co už podniky zavírají. Pokud bude cena nafty rapidně stoupat dál, tak už vše hrozí do extrémů,“ uvedla spolumajitelka již dvacetileté dačické společnosti Jaroslava Šteflová.

Náklady jim podle jejích slov letos stouply i za užívání autobusového nádraží. „Původně jsme platili 69 tisíc korun měsíčně a najednou po nás chtěli částku kolem 130 tisíc korun. Nakonec jsme se dohodli s vedením města, pro které zajišťujeme téměř sponzorsky městskou dopravu, že nám umožní zastavovat při výstupu před autobusovým nádražím. Nyní z nádraží tedy jen vyjíždíme, takže ČSAD platíme 82 tisíc korun s DPH,“ doplnila Jaroslava Šteflová.

Zvažovali podle ní i využití vlakového nádraží, kde by platili nájem asi do 40 tisíc korun. Což zatím nevyužili, protože by to tam měli cestující o kousek dál.

Lidé, kteří jezdí autobusy jindřichohradeckého ČSAD, také budou mít jízdenky beze změny. „Ceny určujeme po dohodě s krajským úřadem a v současné době jsme o žádném zdražení nejednali,“ vysvětlil ředitel jindřichohradeckého ČSAD Jiří Krupička.