„Změny se týkají hlavně soudů, policie, ostatních úřadů a také podnikatelů, pro které je zřízení datové schránky povinné. Podnikatelům, zapsaným v obchodním rejstříku, bude schránka zřízena automaticky a bezplatně ministerstvem vnitra. Pro živnostníky a ostatní veřejnost je datová schránka nepovinná, ale její zavedení by mohlo přinést zjednodušení komunikace s úřady,“ informovala oblastní ředitelka kanceláře Jihočeské hospodářské komory v Jindřichově Hradci Jana Ježková.

Každý, kdo si pořídí datovou schránku, bude moci přes internet přijímat veškerou poštu z úřadů. Jednotlivé dopisy si může takzvaně konvertovat, to znamená vytisknout s ověřením, že se jedná o písemnou podobu elektronického dokumentu.

Konverzi lze provést na kterémkoli kontaktním místě veřejné správy Czech POINT, tedy například na městském či obecním úřadě, na poště nebo u notáře.

„Nový systém datových schránek by měl v budoucnu přinést také ušetření úřadů na dopisech. Dokument bude mít možnost úřad pomocí datové schránky sledovat na internetu, za deset dní od zaslání se bude tento dopis považovat za doručený,“ doplnila Ježková.

Kdo se chce o datových schránkách dozvědět více, má možnost navštívit některou z přednášek:

v Jindřichově Hradci 17. září od 10 do 14 hodin v Muzeu Jindřichohradecka
v Třeboni 24. září od 9 hodin v budově společnosti Otavan

v Dačicích 30. září od 10 hodin na městském úřadě.
V seminářích, které pro veřejnost stojí 300 až 350 korun, budou k vidění i ukázky praktického použití schránky.

„Pořízení datové schránky lze provést už nyní, v Dačicích je to například na matrice. Zájem je zatím mizivý. Myslím si, že do konce přechodného období, to je do 1. listopadu zájem nebude,“ míní dačický tajemník Karel Macků. Lidé zatím nevědí, co mají od změn očekávat.

„Doručování přes internet může přinést určitě ulehčení práce, ale uvidíme. Rozhodně se půjdu podívat na školení,“ tvrdí podnikatelka Alena Feitlová.